Ont i bröstkorgen
25.01.2018
Nu imorse när jag vaknade har jag ont i bröstkorgen, när jag böjer mig ner eller vänder mig på sidan när jag ligger ner gör det ont. Vad kan de bero på? Första gången de händer.. George

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.01.2018
Hej.
Har du hostat mycket eller tränat mer än vanligt? Jag gissar att det är en muskel eller ett muskelfäste som orsakar värken, och oftast har det att göra med att man på ett eller annat sätt sträckt eller överansträngt en muskel. Du får fundera igenom vad du har gjort under de senaste dagarna som kan ha orsakat smärtan. Har du t.ex. halkat då du gått ute? Jag tror inte att det är allvarligt.
Följ med, och om värken blir värre eller ändrar på något annat sätt som känna oroväckande så kan du kontakta din skolhälsovårdare eller hvc, men OM det är ett muskelfäste eller en muskel som är öm så brukar det gå över på några dagar. Vid behov kan du ta Ibuprofen (burana, ibuxin) som verkar både antiinflammatoriskt och smärtlindrande.
Kram
Tessi