Ont i magen
07.04.2018
Hej. Jag har nu några gånger under ca 3 månader fått jätteont i övre delen av magen. Det börjar efter att jag vaknar och det känns nästan som att ha magsjuka, samma värk. Jag måste även snabbt springa på toaletten men det hjälper inte. Det tar så ont så jag inte kan ligga och vet inte riktit vad jag ska göra för det är sjukt obehagligt och jobbigt. Och det kommer som i intervallen att det tar sjukt ca 1 minut sen lättar det i 5 minuter och så håller det på. Det håller bara en dag och har skett ca 4 gånger. Hjälp!

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
09.04.2018
Hej.
Det är svårt att säga bara på basen av detta vad din magvärk beror på. Jag tror att det skulle vara bra om du diskuterade saken med din skolhälsovårdare, och du kan själv försöka föra lite dagbok över när smärtan uppkommer och om det finns någon gemensam nämnare.Är det t.ex. så att du bara får ont i magen på morgonen? Går smärtan över då du har bajsat? Brukar du ha förstoppning eller väldigt hård mage? Reagerar din mage på t.ex. laktos eller gluten o.s.v. o.s.v. En hälsovårdare kunde tillsammans med dig gå igenom dina matvanor och kanske komma fram till någon orsak.
Beroende på hur kraftig smärtan är och hur ofta den uppkommer så kan du också vända dig direkt till en läkare för att få hjälp.
Kram
Tessi