Ansiktsmodell
18.09.2017
Hej. Jag har nu en fråga till er. Jag undrar om det finns några modellskolor på svenska i finland? En till fråga. Var kan man ansiktsmodella, ex. Österbotten.. Anonym

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
21.09.2017
Hej Anonym!
Vad jag förstått, så finns det inga finlandssvenska modellskolor, men med lite tur kan du nog hitta någon på någon modellskola som kan prata svenska behjälpligt. De flesta modellagenturer finns i södra Finland och i de större städerna, och hela branschen är nog väldigt finsk och engelsk, skulle jag gissa. Det har funnits en "modellmamma" i Österbotten, en Helen Hirvelä, men nu när jag googlar henne hittar jag inte längre något aktuellt om henne, eller hennes tidigare modellagentur D1 Management... kanske jag bara är blind? Fashon Model Agency Finland har tidigare ordnat kurser i Österbotten, men inga i år enligt deras koulutuskalenteri - fast det lönar sig säkert ändå att kontakta dem. Pariss Models har en modell från Vörå, så de kunde det också löna sig att ta kontakt med, och Paparazzi har en modell från Korsholm, så samma där. De flesta modellagenturer har såväl ansiktsmodeller som foto- och catwalk-modeller, så det är ingen skillnad på det viset vem du kontaktar - kanske alla så har du flest chanser ;)
Lycka till! Hälsar Liselott