Avskyr matematik men vill bli ekonom...
21.10.2014
Jag går mitt sista år i gymnasiet och har äntligen kommit underfund med vad jag verkligen vill fortsätta studera med efteråt. Jag skulle alltså vilja på ekonomiutbildningen vid ÅA med huvudämnet marknadsföring. Jag är väldigt språkkunnig (är två språkig och alltid haft lätt med engelska)och samhällslära är jag också mycket intresserad av. Är verkligen intresserad av företagsamhet och marknadsföring, jag är en kreativ ledartyp skulle jag säga. Det finns bara ett problem. Jag är usel på matte. Så jag undrar, är det möjligt att slippa in och studera ekonomi fast man inte alls har något mattehuvud..?
Är väldigt målmedveten och jag kommer läsa till inträdesförhöret som aldrig förr, men är det helt sanslöst eftersom att jag inte är bra på matte. Har läst både att det är viktigt och inte viktigt....
Och förövrig, är det svårt att slippa in på ekonomiutbildningen vid ÅA? och hanken?
Finns det något procenttal på sökande/antagna?
Tack så mycket i för hand.

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
22.10.2014
Hej!
Jo, man skulle ju tro att det är viktigt med matte om man vill bli ekonom - men inte det enda viktiga om man tänker på vad det är du vill använda din ekonomutbildning till. Så kanske dina andra egenskaper kompenserar din svaghet i matte? Och matte kan man nog träna upp och öva in om man bara vill, i alla fall tillräckligt för att klara av en ekonom-utbildning. Det kan hjälpa att motivera inlärningen genom exempel som du faktiskt ser nytta med i ditt framtida yrke. Typ hur mycket kostar det om du vill tillverka produkt A och sedan posta gratisprover åt grupp B och ta in den utgiften genom att höja priset för grupp C. Det brukar hjälpa när man vet vad man kommer att behöva en kunskap till, inte bara gör det som "korvstoppning". Prata med din mattelärare om det och se om hen kan hjälpa dig på något sätt med att applicera mattekunskaperna.
Kolla också ifall det finns prepkurser du kan ha nytta av att ta under våren, eller andra mattekurser/privatlärare. Det kan kosta en slant, men det skulle ju i så fall vara en investering i din framtid. Nu vet jag inte på rak arm var du kan få tag på sådana, men det kan löna sig att kolla bla studentkårernas sidor, studiehandledaren i egen skola och vuxen-/medborgar- eller arbetarinstitut. Säkert får du också studiekompisar när du sluppit in som kan hjälpa dig med matten om du hjälper dem med det kreativa ;) (en mattehjärna och en kreativ hjärna brukar inte alltid rymmas in i samma skalle...). Försök också se ifall du hittar lärare eller tutorer vars hjärnor funkar mer som din, så då kan de kanske förklara också på sätt som du förstår bättre.
Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott