Betyg för estenom!!!
29.12.2016
Hej!
Jag är en fjortonårig tjej som går ut nian om ett och ett halvt år.Jag har länge velat bli estenom och planerar att studera det i vasa! Men måste man ha bättre betyg i nåt särskilt ämne och slipper jag in om mitt medeltal är 8 i betyget?Måste man gå i gymnasiet först eller kan man studera direkt efter nian? Jag funderar kanske mest på betygen. Jag vet att jag ännu har ganska lång tid på mig att välja vad jag ska göra men estenom har länge varit mitt mål och jag skulle inte ha lust att behöva gå i gymnasiet först. Och hur höga betyg behöver man för att komma in?
Novia Vastaa

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
02.01.2017
Hejsan, vi ska kolla upp saken med studiehandledarna på Novia. Men jag tror att det är så att man inte kan söka till yrkeshögskola direkt från högstadiet utan man måste ha någon form av studier på andra stadiet. Folkhögskola, gymnasium eller yrkesskola. Sen tror jag att man har lättare att klara av högskolestudier om man gått gymnasiet eller åtm läst kombi, för då har man fått öva sig på tex att skriva avancerade uppsatser mm.
Men jag återkommer med mera svar då jag fått svar från Novia.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tyvärr kan man inte söka in till estenom direkt efter högstadiet. För att ha möjlighet att bli antagen till estenomutbildningen så behöver du ha en andra stadiets examen, d.v.s. från gymnasium eller yrkesinstitut. Gällande ditt betyg så beror det på. Söker du med ett betyg från yrkesutbildning så antas du endast på basen av urvalsprovet, d.v.s. du får då inga speciella poäng för betyget utan endast hur det går i urvalsprovet. Det är endast om man söker med studentexamen man kan få max 30 poäng för betyget. Nedanstående text hittar du på studieinfo.fi på denna länk där du kan läsa mera om utbildningen och hur du söker till den och får poäng https://studieinfo.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.25297617422
De som söker till en utbildning inom social- och hälsoområdet ska ha ett hälsotillstånd och en funktionsförmåga som möjliggör utförande av de praktiska uppgifter och den praktik som ingår i studierna. Information om hälsokraven inom området finns på yrkeshögskolornas webbplatser och i tjänsten Studieinfo.fi.
Det slutliga urvalet baserar sig på antalet poäng i studentexamen och i urvalsprovet eller enbart på antalet poäng i urvalsprovet.
Detta betyder såsom du ser att poäng från betyg räknas endast om du har studentexamen, har du en yrkesexamen du söker in med är det alltså endast poäng från urvalsprovet som räknas där du då kan få max 70 poäng (söker du med studentexamen kan du också få max 70 poäng i urvalsprovet men då kan du dessutom få 30 poäng för betyget). Urvalsprovet ordnas alltid i början av juni och du kommer till själva skolan där utbildningen finns, d.v.s. till Yrkeshögskolan Novia på Brändö. I urvalsprovet fokuserar man på lämpligheten för området, d.v.s. man bedömer motivation, social kompetens samt inlärnings- och arbetsförmåga. Ett av kraven är också att de antagnas hälsa är lämplig för området. För att du skall ha möjlighet att bli antagen till estenomutbildningen måste du få minst 30 poäng i urvalsprovet (får du mindre än 30 poäng är du underkänd och kan inte bli antagen). Av de maximala 70 poängen du kan få i urvalprovet är det max 30 poäng för motivation, max 15 poäng för social kompetens och max 25 poäng för inlärnings- och arbetsförmåga. Den förberedande uppgift som hör till urvalsprovet varierar från år till år. Så att du ser vad en förberedande uppgift kan gå ut på så förklarar jag här enligt årets krav. Den förberedande stylinguppgift som bedöms och skall tas med till urvalsprovet 2017 går ut på följande: ”Du skall då skapa en stilhelhet med frisyr, makeup, kläder och accessoarer (t.ex. skor, smycken, scarf, väska, glasögon och hatt) på en kvinnlig eller manlig modell enligt temat Second hand style 2017. Syftet är att skapa en stilhelhet med återanvända kläder och accessoarer, men i uppdaterad stil 2017. Tekniker, verktyg och färger är valbara. Du ska själv skapa stilhelheten och fotografera helheten (topp till tå) på modellen. Du får inte själv agera modell. Framkalla eller printa ut fotografiet i valfritt material, men tänk på att få tydlig och bra bildkvalitet på fotografiet. Utvärderingskriterier är kreativitet, förmåga att skapa stilhelhet samt den visuella stilhelheten. Ett fotografi, storlek A4, tas med till urvalsprovet. Fotografiet är en del av den personliga intervjun och returneras inte.”
Om du söker med studentbetyg så är det medeltalet av vitsorden i din studentexamen som ger max 30 poäng. Så på det sättet är det inga specifika ämnen som du kan läsa och få poäng för utan det är de ämnen du har i studentexamen. Men med tanke på att man i utbildningen får testa på att göra olika produkter så är t.ex. kemi ett viktigt ämne.
Hoppas detta svarade lite på dina funderingar, hör gärna av dig igen om du har fler frågor!
Med vänlig hälsning
Silvia Ekman
Studieplanerare
Yrkeshögskolan Novia