College efter gymnasiet?
30.06.2015
Hej! Jag har velat flytta till USA och studera där så länge jag kan minnas, och jag har kommit fram till att efter gymnasiet vill jag verkligen göra detta. Jag har dock några funderingar om själva skolsystemet där. Efter high school (som vårt gymnasie) fortsätter ju de flesta på college/universitet (som är samma sak, två olika namn bara).När man går på college så "koncentrerar" man ju sig på ett visst ämne, "I'm a science major" brukar man ju säga typ. College kallas ju också "undergrad" och när man tar examen därifrån så får man en bachelor's degree, alltså kandidatexamen (?). Om jag har förstått det rätt så kan man fortsätta sina studier på "grad school", till exempel law school först efter college. Det är detta jag undrar över, kan jag börja studera till exempel juridik i USA redan efter gymnaset, för det känns som att college är ganska "onödigt" då jag redan gått i gymnasiet här hemma, för här kan jag ju börja läsa juridik direkt efter gymnasiet? Om jag kan börja läsa typ juridik i USA direkt efter gymnasiet, slipper jag då SAT/ACT-proven osv? -
Studiehandledaren Siv-Britt Vastaa
Opinto-ohjaaja Pia Vastaa
Ungdomsledaren Lina Vastaa

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
07.07.2015
Hejsan, va kul att du tänker dig vidare ända till USA. Vi har inga kunskaper om detta, men ska kolla med våra studiehandledare om de känner till hur det går till. Deras svar kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Våra studiehandledare rekommenderar att du kontaktar skolor i USA som du tänkt dig, fråga hurudana regler de har att ta in studeranden från andra länder och kolla också vilka kostnader de har. Det kan ju röra sig om skyhöga terminsavgifter om det vill dig. Man kan nog ansöka om att få stipendier. Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att du studerar i Finland men tar ett utbytesår i USA. Här under hittar du några länkar där du kan läsa mera om att åka ut i världen:
http://www.te-tjanster.fi/te/sv/arbetssokande/unga/borja_jobba/utomlands/index.html
http://www.te-tjanster.fi/te/sv/arbetssokande/hitta_jobb/jobb_utomlands/index.html
http://www.maailmalle.net/startsidan
http://www.maatieto.net/
Jag sätter också med Ungdomsinformatören Linas ett tidigare svar med tips på hur man går tillväga när man vill studera utomlands:
Hej!
Det beror en hel del på vad du tänker börja studera. Studier utomlands kan vara väldigt givande, men beroende på vad du är intresserad av, kan det också finnas en risk att dina betyg inte räknas i Finland. Om du vill bli till exempel lärare, läkare eller jurist så finns det saker som är typiska för Finland, och som du inte kan lära dig utomlands. Ofta brukar man kunna komplettera sina studier i Finland, men det lönar sig att kolla upp saken noggrant före man far.
Om du börjar studera i Finland så finns det alltid en möjlighet att fara på utbytesstudier ett år. Studerar du vid universitet eller yrkeshögskola kan du fara på utbyten i hela världen. Filmen "L'Auberge espagnole" ger en inblick i hur det kan vara att fara på ett utbyte i Europa. Filmen är på franska men det går säkert att hitta den med engelsk eller svensk undertext. Man kan också fara på kortare utbyten från yrkesinstitut, och även från vissa gymnasier finns det möjlighet att fara och studera vid ett gymnasium i ett annat land.
Man kan läsa mer om olika sätt att fara utomlands på Cimos sidor: www.cimo.fi. Där finns det mesta samlat som gäller praktikplatser utomlands, utbytesstudier och andra utbytesprogram.
Om man vill studera utomlands direkt, utan att skriva in sig i någon skola i Finland, lönar det sig att ha en klar idé om vad man vill studera. Sen utgående från det ämne du har valt, kan du börja söka efter skolor var de skulle ha den utbildning du vill gå. Sedan kontaktar du universitetet/högskolan direkt för att få reda på hur ansökningen går till vid deras universitet/högskola. Det krävs ofta ett språkprov som visar att du har tillräckligt med kunskaper i det språk som används i skolan ifråga.
Sidan Ploteus kan hjälpa dig att hitta mer info om att studera utomlands inom Europa:
http://ec.europa.eu/ploteus/home_sv.htm. (Inte kanske det du tänkt dig, men sätter nu med det iaf)
Tills det blir aktuellt så kan du ju hålla ögonen öppna för olika internationella läger och utbytesprogram sommartid. Det finns en hel del aktiviteter som inte heller behöver vara så dyrt. 4H, till exempel, har en hel del internationella aktiviteter för äldre ungdomar, så ta en titt på deras sidor: http://www.fs4h.fi/verksamhet/for_ungdomar/
Hoppas du blev litet klokare och tveka inte att fråga igen om något är oklart!
Ungdomsinformatören Lina