Drömyrket!
10.11.2014
Hej
Okej, alltså, jagvet inte på vilket sätt jag ska förklara min kärlek för rymden. Den är enorm, vi kan gemföra den med universum ;) Men iallafall, min högsta dröm är att bli astronaut, men jag är medveten om att det är ett väldigt krävande yrke. Helst skulle jag vela vara uppdragsspecialist, men kan även tänka mig pilot. Men jag har några frågor. 1. Vilka språk är viktiga? Engelska förstås, men finns det andra viktiga? Ryska?
2. Vilka ämnen ska man ha gott betyg i? Kemi, matematik?
3. Vart ska man söka efter högstadiet? Gymnasiet? Har tänkt på att gå närvårdar kombi, eftersom jag också vill bli läkare.
4. Gällande fysiska hälsan.. Jag har en tarmsjukdom, ulcerös colit, som är en skov sjukdom. Har jag alls någon chans att bli astronaut ändå? Eller måsta man vara FULLSTÄNDIGT frisk? Har absolut inte några besvär nu, tar medicin och är på kontroller nu som då, men proven visar att jag har bättre värden än en frisk människa nu just.
5. Det är en viss längd och vikt man måste vara, vilken är den?
6. Finns det någon från Finland som är atronaut? Isåfall vem?
7. Är även intresserad av att gå i armen, och jag har hört att man ska ha flugit ett visst antal timmar med jetflygplan för att bli rymdfarkost pilot. Kan man göra det i
armen? Och kan armen hjälpa till med utbildningen till astronaut på andra sätt?
Puss Miss. LillaJag

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
20.11.2014
Hej igen Miss LillaJag!
Hm, vänta, vi hade nyligen en fråga om just det här och då tog jag reda på vad som krävs för att bli astronaut. Och det var inte lite det. Jag plockar lite ur det gamla svaret, som du annars kan läsa här: http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/studierna/dromyrket-2/hur-blir-man-astronaut
"Jag har surfat runt lite på European Space Agency:s sidor (ESA) och hittat ett och annat kriterium som man behöver uppfylla för att ha en chans att bli astronaut. När de senast sökte kandidater att skicka från Europa till ESA:s senaste expedition till rymdstationen, så sökte 22.000 kvinnor och män till 10 platser, så konkurrensen är den hårdaste tänkbara. De söker alltså "Flygande akademiker med starka drivkrafter och stark social kompetens – så kan ESA:s astronauter beskrivas i några få ord." "Space agencies are looking for the best people possible."
Det finns alltså ingen direkt utbildning för astronauter, utan de som väljs ut har ofta en gedigen utbildning inom något annat och när de valts så tränas de i åratal av ESA själv. Grovt kan man säga att hälften av astronauterna har flygarbakgrund, tex som stridspiloter, och hälften har forskningsbakgrund. "Det vetenskapliga förhållningssättet är värdefullt i astronautsammanhang, till exempel för att utveckla, tolka och reparera experimenten ombord på rymdstationen" Tex Christer Fuglesang från Sverige är docent och har disputerat i experimentell partikelfysik vid Stockholms universitet.
" Astronauts need to be able to apply their considerable knowledge and skills to the tasks for which they have been trained; be able to bear tremendous responsibility while in orbit; and be determined to succeed. This is what makes them special.
A high level of education in scientific or technical disciplines, coupled with an outstanding professional background in research, application or education fields possibly supported by the use of computer systems and applications, is essential. Previous experience with aircraft operations is a bonus, particularly if it involved responsible tasks such as being a test pilot or flight engineer. The more skills and experience an applicant has the better, as this will increase their ability to undertake a variety of tasks. " (man ska alltså vara typ kärnfysiker eller en väldigt framgångsrik vetenskaplig forskare eller stridspilot eller liknande för att ha en chans)
Sedan är det fysiska oerhört viktigt, man ska vara fullkomligt kärnfrisk och ha god kondition för att kunna skickas upp i rymden. Det finns även längdbegränsningar, men det hittar jag inga centimetrar för - men man får varken vara för lång eller för kort, eftersom man ska kunna hantera allt i rymdstationen."
Så med det här i åtanke blir svaren på dina frågor:
1. Så många som möjligt, men engelska på akademisk nivå åtminstone.
2. Troligen åtminstone matematik, kemi, fysik, biologi/geografi, språk och gymnastik.
3. Gymnasiet, definitivt. Det behöver du även för läkare, eftersom du för att söka till läkarutbildning behöver bland annat lång matte och kemi.
4. Det står att man ska vara 100% frisk - men vem vet hur din sjukdom påverkar din hälsa när du är 30, kanske den inte är något hinder då längre. Oavsett så måste man vara i fantastiskt god kondition för att klara av både förberedelserna för och en faktiskt rymdfärd.
5. Som sagt så hittade jag inga cm och kg, men inte för lång och inte för kort.
6. Nej. Det finns en kille som är på väg upp på en "turist-rymdfärd" där man är typ 5 minuter uppe i rymden, och en amerikansk astronauts farfar var finländare, men that´s about it.
7. Ja, armén är en bra väg att gå. Sedan när det börjar bli dags för dig att söka (17 år och uppåt) kan du kolla dina möjligheter igen, för även Finlands försvarsmakt genomgår en massa förändringar nu, så vilka möjligheter som finns om några år är svårt att säga. Surfa runt på försvarsmaktens sidor lite, så hittar du mera info. http://www.puolustusvoimat.fi/se/
Det är inte omöjligt att bli astronaut, men det är nog ett av de svåraste yrkena i världen att få utbilda sig till. Däremot vet man ju inte hur rymdturismen kommer att utvecklas inom de närmaste tiotals åren. Kanske det inte alls är lika svårt att ta sig upp i rymden när du är vuxen?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott