ergoterapeut
13.12.2016
Vad exakt gör en ergoterapeut och var kan man studera till det? Hurudan är lönen? Obs, vill ej jobba med gamla människor, är det ändå nåt för mig?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
15.12.2016
Hej,
En ergoterapeut kan arbeta med människor i alla olika åldrar. Ergoterapin utgår från tanken om att människan till sin natur är aktiv, så ergoterapeutens arbete består i att främja denna aktivitet på olika sätt. Det kan t.ex. handla om att man jobbar med barn och ungdomar för att hitta givande och meningsfull sysselsättning för dem, man kan också jobba med vuxna människor i olika former av rehabilitering (efter t.ex. fysiska skador eller missbruk) personer med psykiska eller fysiska funktionshinder o.s.v.
Arbetet är väldigt varierande både beroende på att alla klienter är så olika, men också beroende på vem som är ens arbetsgivare. Därför är det också svårt att svara exakt på hur lönen ser ut. Sannolikt varierar den beroende på vem arbetsgivaren är och var i landet man jobbar.
En ergoterapeut måste alltså inte jobba med gamla människor, utan det beror på var man är anställd vilka ens klienter är. Man kan studera till ergoterapeut i Helsingfors, och du kan läsa mer om studierna här.
Hälsar
Tessi