Historia
13.11.2017
Hej decibel, det kan hända att jag vill bli historiker/arkeolog när jag blir äldre, hur gör man för att bli något av det och hurudan utbildning måste man ha? ?

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
16.11.2017
Hej!
Åh vilka intressanta yrken du funderar på :) Det här är nog yrken som aldrig kommer att dö ut, för hur mycket vi än hittar om vår historia så finns det alltid mer att hitta! Det upptäcks nya fyndplatser och nya skrivna källor, tekniken utvecklas så att man får ut nya uppgifter ur gamla saker osv. Däremot är det kanske inte så tättsått med jobb inom det här området, man måste säkert vara både hängiven och ambitiös för att få arbete inom området - men å andra sidan kan man jobba som historiker eller arkeolog i hela världen, man är inte begränsad till Finland fastän man kanske fått sin utbildning i Finland.
Om man vill studera historia på svenska i Finland så sker det antingen vid Åbo Akademi i Åbo eller Helsingfors Universitet i Helsingfors. Här kan du lyssna på ett bra klipp just om att plugga historia i Yles serie om att studera vid ÅA https://svenska.yle.fi/artikel/2017/10/05/plugga-vid-aa-allman-historia. Det är säkert mycket av det de säger som även stämmer in på Helsingfors Universitet.
Här är den officiella sidan för att studera historia vid Helsingfors Universitet; https://www.helsinki.fi/sv/program/magister/magisterprogrammet-i-historia/studier. Här är samma för Åbo Akademi:http://www.abo.fi/fakultet/hist.
Arkeologi kan man också studera vid Helsingfors Universitet på svenska http://www.helsinki.fi/klarkeo/sve/studier.html
Däremot verkar inte Åbo Akademi ha någon egen arkeologiutbildning, utan de samarbetar med Åbo Univeristet, alltså Turun Yliopisto där undervisningsspråket är finska. Överlag är det smart att öva upp sin finska och engelska om man vill bli historiker eller arkeolog.
För att studera på ett universitet (tredje stadiet) så är det nog bäst att gå i gymnasiet och ta studenten. Du behöver ha en bra allmänbildning för att bli historiker och bra studieteknik. Redan medan du går i gymnasiet, så kan du ta distanskurser på nätet i historia via Öppna Universitetet, så lägg det bakom örat. Redan innan kan du gå kurser tex på arbis, vuxeninstitut och medborgarinstitut som du kan ha nytta av. Tex finns det många föreläsningar just i år om Finlands historia just pga jubileumsåret. Tänk att alla små kunskapskorn du samlar är till nytta, så ta det inte så hårt om det inte är så mycket du redan vet eller förstår dig på allt när de talar på föreläsningarna, du hinner nog lära dig. Forskare har ju en tendens att använda ett lite svårförståeligt akademiskt språk med många svåra ord, men bra föreläsare brukar fatta att använda mera vardagsspråk, så låt inte de svåra orden skrämma.
Museiverket har bra sidor om arkeologin som sker i Finland, så surfa gärna runt på deras sidor, http://www.nba.fi/sv/kulturmiljo/arkeologisk_kulturarv.
Österbottens museum har också bra sidor du kan bekanta dig med: http://www.pohjanmaanmuseo.fi/?main=Museet&sub=Regional+verksamhet&page=Arkeologi
Vetamis på Yle har också en samling bra videoklipp och info om arkeologi för nybörjare, https://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/19/arkeologi-nyborjare
Hoppas du får ett riktigt intressant och givande studie- och yrkesliv!
Kram, Liselott