Tester för jobb
11.01.2016
Hej!
Lite knäckt eller så. Känner mig dålig. Har sökt ett jobb där jag hade ett bra CV och bra personligt brev, fått hjälp av en som jobbar med sånt och så vidare. Jag fick veta de var intresserade och fick genom gå två test. ett hur man bemöter service och ett personlighetstest MINT personlighetstest. Detta gjorde man på nätet, fick nu för en dag sedan veta att de var många sökande och att jag inte blev vald dels på grund av reslutaten på testen. Hur förbereder man sig för dessa test, blir bättre för kommande sökningar? Känns inte särskilt lockande att söka nya jobb där sånt här finns? Jag vill jätte gärna öva på det då och bli bättre på det som fattades osv. Hur blir man det? eller är man bara en skit kakkakorv som inte klarar dessa test. (så omoget skrivet hah)

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
13.01.2016
Hej!
Äschdå, inte så kul att det inte gick så strålande på testen och att du inte fick jobbet. Men vet du, kanske det inte är så farligt sist och slutligen att du inte presterade perfekt på dem? Först och främst måste man ju alltid give oneself some slack och inte kräva perfektion av sig själv i precis alla situationer i livet. Visst i världen förstår vi att du är besviken, men du gjorde ju redan jättebra ifrån dig! Någon råkade vara snäppet bättre, hade bättre personkemi med intervjuarna, hade en bättre dag, var mera det de sökte - en annan gång är det du.
Av många anledningar får du inte sparka dig själv blodig nu bara för att du inte fick just det här jobbet. Du är ung ännu (äldre sökanden har oftast större chanser), detta var ett av de första jobben du sökte (ge dig själv rätten att bli bättre på att söka), konkurrensen är hård (stenhård, alla kan faktiskt inte få ett jobb fastän de förtjänar det eller är väldigt lämpade för) och den perfekta arbetstagaren existerar ändå inte. Du saknar erfarenheten och det är helt okej, man kan helt enkelt inte ha en massa arbetserfarenhet när man är i din ålder, och det måste du förlåta dig själv för. Att andra var bättre eller att någon annan valdes betyder inte heller att det är något fel på dig - ni kan ha varit flera helt förträffligt passande för jobbet och så föll slumpen på någon annan. Att det inte blev du den här gången betyder faktiskt inte automatiskt att du är dålig!
Och så brukar ju också den åsikten uttryckas i sådana här sammanhang: kanske det inte var meningen att just du skulle få just det här jobbet? Det kanske väntar något mycket bättre runtom hörnet? Eller något sämre - för en viss livsåskådning tycker ju att även de dåliga sakerna i livet kan ha en mening, alltså att man ska lära sig något av dem, lära sig genomleva även det obekväma, lära sig tålamod och sisu... Oavsett om man tror att saker som händer har en mening/Ödet/någon guds vilja osv, så kvarstår ändå att en av de viktigaste egenskaperna vi behöver skaffa oss här i livet är att resa oss upp när vi har fallit, borsta av oss allt från självömkan till självhat och helt enkelt gå vidare. Vi behöver alla lära oss att tro att det går bättre nästa gång och att vi själva kan bli bättre. Använd besvikelsen som drivkraft!
Det här med olika typer av lämplighetstest och personlighetstest vid valet av arbetstagare har blivit betydligt vanligare de senaste åren, och säkert fortsätter trenden uppåt. När konkurrensen blir hårdare, och det ekonomiska klimatet likaså, blir nog många arbetsgivare allt mer måna om att hitta bra arbetstagare. Och tester kan kännas mera tillförlitliga än en intervjuares "magkänsla". Men okej, lämplighetstest kan man kanske öva på, förbereda sig på och bli bättre på - så länge man koncentrerar sig på vad som anses lämpligt för just en viss arbetsgivare. Vad tycker hen att behövs för att man ska kunna utföra en viss arbetsuppgift? Branschvis går det också, är man exempelvis inom vården kan man försöka förbättra sin kunskap och sin lämplighet för just vårdyrken. Det är tyvärr kanske inte så enkelt som att plugga in testfrågor för att få högre poäng, utan det handlar ändå mera om att utveckla sitt egna kunnande inom området. Detta är inte som ett prov i högstadiet, nä. Ultimately handlar det om att bli en bra arbetstagare.
Personlighetstesten är ännu svårare att förbereda sig för. Man är ju den man är och kan inte förändra sin personlighet för att det ska passa alla. Man kanske kunde gissa sig till vilken typ av människa en viss arbetsgivare söker - men är det att gräva en grop åt sig själv ifall man låtsas vara någon annan än den man är. Säg att man kryssar i så att man hoppas att det ska visa att man är väldigt ordningssam, fastän man i verkligheten är tvärtemot? När det sedan kommer fram att man är råddig av sig, så har man ju inte bara gjort arbetet och arbetsmiljön besvärligare för arbetsgivaren, utan även skapat en massa problem åt sig själv, som skällor eller "hjärtattack" när man vaknar mitt i natten och inser att man glömt något viktigt. Visst kan vi som människor utvecklas och till och med en råddig typ kan lära sig att bli ordningssam och ordentligt. Men du är vad du är just nu i testsituationen. Det enda du kan förbättra är egentligen din självkännedom. Hur bra känner du dig själv? Hur bra vet du redan hur du skulle reagera i olika typer av situationer. Så visst kan du söka fram många olika tester på nätet och ta dem bara för att lära känna dig själv bättre och därmed ha lättare att kunna svara sanningsenligt på kommande test vid arbetsintervjuer. Och kanske kan du till och med hitta yrken eller jobb som skulle passa just dig bättre om du kände dig själv bättre, vem vet?
Det kommer fler ansökningar. Det kommer fler intervjuer, fler test och massor av fler chanser här i livet. Så se detta som en push framåt i livet istället för ett bakslag <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott