Veterinär
23.04.2015
Hejsan, först måste jag bara säga att ni är helt fantastiska och tack för det ni gör, jag har ställt någon fråga här tidigare och fått väldigt bra svar. :)
Jag skulle vilja jobba som veterinär i framtiden, för jag älskar verkligen alla sorts djur.
Jag hade tänkt gå på gymnasiet, men efter det så undrar jag var i Finland den bästa utbildningen till veterinär finns. Och vilka ämnen borde man ha bra betyg i? Ganska säker på matte, biologi, fysik och kemi och sånt, men jag frågar utifall att.
Ca hur många år tar en veterinärutbildning?
Hur ofta jobbar man, och vad är lönen i Finland?
Kan man ha en mottagning hemma sen?
Tack på förhand!

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
24.04.2015
Hejsan, Vi tackar så mycket för berömmet <3 <3 <3
Vi har fått hjälp med svaret på din fråga, hör av dig igen om du har mera funderingar. Det lär också ska finnas en bra veterinär utbildning i Estland.
Helsingfors har utbildning på svenska (delvis), man ska nog läsa matte (helst lång), kemi fysik o biologi i gymnasiet. Dessa betyder mest! Utbildning är 6 åring varav de två sista är mest praktik. Lönen är helt beroende på om man jobbar kommunalt el har privatmottagning. Men 4000 o uppåt. Man kan ha mottagning hemma. Kräver ju förstås en massa dyr utrustning men många veterinärer har ju egen mottagning . Häls Maria
Hälsar ungdomsinformatören Sanna