Psykologi- och religionslärare
14.03.2019
Hejsan!
Jag studerar första året till socionom och diakon, jag har dock blivit intresserad av att även bli ämneslärare i psykologi, och möjligtvis religion också. Hur ska man gå tillväga?
Jag har försökt kolla upp möjligheterna men det är förvirrande och svårtolkat. Tacksam för svar! Fundersam

Nuorisotiedottaja Ida Vastaa
19.03.2019
Hej!
Nu har jag länkat här till ämneslärare vid Åbo akademi. Du har säkert läst igenom den sidan redan, men tänkte att jag sätter den här ändå. När man far ner på sidan så ser man alla huvudämnen som man kan läsa.
När du gått färdigt (eller om du tänkte gå utbildningen färdigt) till socionom och diakon, så skulle jag föreslå att du söker in till den utbildningen du vill. Sedan när du väl blivit antagen och inleder dina studier, så går du och diskuterar med studiehandledaren/läraren om det finns något som du kan få till godo från dina tidigare studier. Vilket du med säkerhet får. Detta är också något du kan skicka och fråga innan du söker till skolan.
Lycka till!
Hälsningar Ida