Sommarjobb
01.02.2019
Hej jag undrar om det finns några sommar jobb i Jakobstad för folk som fyller 14 i sommar. vad finns det för jobb I pedersörenejden för 05-or? all hjälp är uppskattad.

Nuorisotiedottaja Ida Vastaa
06.02.2019
Hej! Ska försöka ge dig lite tips på hur du kan gå till väga för att söka sommarjobb. Bra dessutom att du är ute i god tid med att söka.
Här länkar jag till en sida som har info om sommarjobb i din ålder. På sidan så står det bland annat att "En ung person som samma kalenderår fyller 14 år får under högst halva semestertiden utföra lätt arbete som inte skadar hälsan, utvecklingen eller skolgången.". Ville bara nämna det så du vet om det.
Det tips jag kan ge dig nu är att kontakta olika företag för att fråga om de har något sommarjobb. Det är svårt att säga specifika ställen eftersom många ställen har krav på ålder, som t.ex. att man skall vara 15 år eller 18 år. Fråga av dina föräldrar, släktingar, kompisars föräldrar och bekanta om vart du skulle kunna ringa för att söka sommarjobb (eventuellt kan du kanske få jobb vid något av deras jobb?). Våga ta kontakt bara! Och fast det kommer ett nej från ett företag så är det inte någon panik, när man söker jobb/sommarjobb så är det ofta så att man får kolla med flera olika ställen för att få jobb. Ifall du inte får denna sommar, så kan det vara att de kommer ihåg dig och har dina kontaktuppgifter och kontaktar dig nästa år för att kolla om du behöver sommarjobb.
Lycka till!
Hälsningar Ida