E.V.V.K
25.01.2015
Moikka! Olen miettinyt yhtä asiaa kauan, tai no en mietinyt mutta mieltä painaa. Opiskelen Ammatiopistossa ja mulla on silloin tällöin sellanen fiilis että koulu on paras tai sitten koulu on syvältä, ja vittut siitä. Se tunne on myös toisin sanoen haluun opiskella tai haluun töyhin.
Mitä mä teen että saan pakettin pysymään? Ei kiinosta
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
26.01.2015
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että mielialasi ja fiiliksesi koulun suhteen vaihtelevat suuresti. Välillä olet opiskelusta innostunut ja välillä taas se ei voisi sinua vähempää kiinnostaa.
On hyvä, että olet huomannut mielialasi koulun suhteen nimenomaan vaihtelevan. Et siis suhtaudu kouluun koko ajan negatiivisesti, mikä on hyvä lähtökohta. Ei kannata tehdä mitään äkkinäisiä päätöksiä huonojen fiilisten vuoksi. On ihan luonnollista, että opiskelumotivaatio on välillä kadoksissa ja arkinen koulussa käynti tuntuu puuduttavalta. Tutkintoon saattaa myös sisältyä pakollisina sellaisia aineita, joista et ole yhtään kiinnostunut.
Koeta pitää huonoina hetkinä opiskelun päämäärä ja tavoite mielessäsi. Kun saat tutkinnon suoritettua, olet saavuttanut jotain todella isoa ja tärkeää. Tutkinto antaa sinulle mahdollisuudet hakea jatkokoulutukseen vaikka ihan toiselle alalle tai siirtyä työelämään.
Kannustan sinua siis kovasti jatkamaan nykyisiä opintojasi! Joskus opinnot joutuu keskeyttämään, kun ala ei terveydellisistä tai muista syistä sovellu opiskelijalle. Silloinkin on hyvä olla jokin muu vaihtoehto mietittynä valmiiksi. Tyhjän päälle ei kannata jättäytyä. Työpaikan saaminen ilman tutkintoa on nykyisessä työtilanteessa Suomessa erittäin vaikeaa.
Voit käydä juttelemassa motivaatio-ongelmista oppilaitoksesi opinto-ohjaajalle. Voit myös kysyä olisiko opiskelijaterveydenhuollossa sellainen ammattilainen, jonka kanssa asiasta voisi puhua. Negatiivisten fiilisten kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan niistä puhuminen auttaa jäsentämään omia ajatuksiaan.
Koeta hankkia elämääsi mukavia, koulun ulkopuolisia asioita. Harrastuksista ja muusta mukavasta tekemisestä saat vastapainoa opiskelulle ja iloa elämääsi.
Tsemppiä sinulle!
Maria – Nuortenelämä.fi