Egen bok
09.03.2015
Hej Decibel!
Under det senaste året har jag mer och mer funderat på att ge ut en barnbok. Jag skulle både illustrera och skriva berättelsen själv.
När jag söker på finlandssvenska bokförlag så står det att de bara tar emot manus. Det står ingenting om illustrationer.
Ska jag då skicka in både manus OCH illustrationer till ett sådant förlag som t.ex Schildts & Söderströms, eller ska jag vända mig till ett annat förlag som fokuserar på illustrationer?
Och kan boken vara 100% färdig med pärmar och allt som en bok ska ha, eller ska det bara vara lösa sidor?
Och hur är det om jag vill att biblioteket ska ha ett exemplar? Går jag bara in dit och visar boken och helt enkelt frågar om de vill köpa den?
Kan ni snälla ge några tips på förlag som skulle kunna tänkas ta emot min bok? Lisa

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna Vastaa
17.03.2015
Hej Lisa!
Vi har tidigare fått en del frågor om att skriva och ge ut böcker, så nu ska jag berätta vad bland annat författare svarat tidigare.
I princip finns det flera olika sätt att påbörja den här processen med. Man kan till exempel först bara skriva en synopsis, alltså typ en sammanfattning av vad boken ska handla om, eller själva grundhandlingen i den. Vill man göra en illustrerad bok, så behöver inte alla bilderna vara klara, utan kanske några, så att förlaget kan tänka sig hur det kommer att se ut. Alternativt gör man bara en beskrivning av hurudana bilder man hade tänkt sig och så kanske det är förlaget som hittar en lämplig illustratör att para ihop en med. Eller så kan man skriva boken ganska nära färdig, alltså ha all text där och kanske siduppdelning och illustationer och allt. Båda funkar.
När man kan ge en bra bild av hur boken kommer att se ut och vad den kan innehållla, så skickar man den till ett förlag. Där kan de sedan läsa och begrunda och diskutera om den är bra nog att ge ut. Det är bara ett fåtal av alla manus som kommer in varje år som faktiskt blir utgivna av ett förlag, men chansen finns alltid att de gillar just din bok. Det lönar sig såklart att skicka in till många förlag och gärna även ha personlig kontakt med dem där för att visa att man finns. Väljer de att ge ut ens bok, så är det ofta de som står för kostnaderna och man får sedan provision på försäljningsintäkterna från den. Det är också de som bland annat erbjuder boken till biblioteken, som köper den om de vill. Handlar det om mindre förlag kanske man måste "marknadsföra" sig själv mer, och det finns även små förlag där man själv står för allt från tryckkostnader till marknadsföring.
Det finns tyvärr inte så många finlandssvenska förlag idag - de är hårt utsatta i de svårare ekonomiska tiderna - men Schildts&Söderströms finns. Och Scriptum i Vasa. Jag kollade just Scriptums sidor och tadaa, de har deadline för inlämning av manuskript nu snart, 31.3! Läs mera här: https://www.scriptum.fi/sv/writers Hinner du inte är nästa omgång i oktober. Sedan vet jag inte hur just din bok passar in hos andra finlandssvenska förlag, som Fontana media (religiöst har jag för mig), men googla runt. Gå tex via kända finlandssvenska författare och se vilka förlag som gett ut deras böcker.
Lycka till - kanske vi får se din bok i adlibris-listan en vacker dag ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott