Fotografutbildning
07.02.2015
Hej!!
Jag går i åttånde klass och funderar på om jag skulle söka som fotograf till någon yrkeshögskola och ta kombi. Men, jag hittar ingen yrkeshöskola mes fotografutbildngar. Den jag hittat har inte haft anntagningsår 2016. Skolan behöver inte vara i Österbotten. Men jag tror inte heller mina föräldrar släpper mig till Helsingfors häller. Men typ Åbo där någon stans är vel gränsen. Men om ni hittar något i Helsingfors kan ni ju ta med det för säkerhetsskull! Emma
Praktikanten Sabina Vastaa

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
09.02.2015
Hej Emma!
För att studera på en yrkeshögskola måste du först ha gått gymnasie eller yrkesskola. Så du kan tyvärr inte söka in direkt efter högstadiet. Något du skulle kunna söka till som också innehåller grunderna i fotografering är Medieassisten. Utbildningen finns på Vasa yrkesinstitut. Studierna består till vissa delar utav yrkesstudier (grunderna inom fotografering, bildbehandling, grafisk design, produktion och planering av Internetsidor, multimedia, videoproduktion och editering). Man är också ute på praktik inom området. Om du först studerar till medieassisten så har du mer erfarenhet och då också större chans att slippa in till fotograf utbildningen. Vid Vasa yrkesinstitut kan man också välja kombi, det vill säga att du både får en yrkesexamen och studentexamen. Här kan du läsa mera om medieassisten utbildningen.
Fotograf utbildning finns i Jakobstad vid Yrkeshögskolan Novia, här kan du läsa mer om det. Men som sagt krävs det att man har en examen före man kan söka in till Novia.
Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till i dina framtida studieval!
Hälsar Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott