Höger och vänsterhänt
10.04.2016
Hej! Jag har en fråga men jag visste nt vilken kategori
Men är det normalt att vara både vänster och högerhänt, asså jag brukar skriva med vänster hand och sen när jag e trött i den handen så byter jag till höger handen?
Vad kan det bero på? Asså jag kan göra vad som helst med båda händerna jag tycker liksom inte att jag är bättre eller dåligare med en speciell hand. Handen

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.04.2016
Hej,
Det är nog ganska ovanligt att man skulle vara riktigt lika fingerfärdig med båda händerna. Oftast är man ju nog skickligare med den ena handen än den andra. Även om det inte märks på annat sä är man t.ex. oftast snabbare på att skriva med den hand man oftast använder.
Men om det i ditt fall är så att du faktiskt är lika "stark" i båda händerna så är det knappast ett problem. Kanske det beror på att du redan från början vant dig med att använda båda händerna lika mycket. Och med tanke på din hjärna så är det bra träning att använda båda händerna även till finmotoriska saker. Så det är bara att fortsätta :)
Kram
Tessi