MacBook air eller pro?
19.03.2016
Hej! Ska börja på gymnasiet i höst och behöver då en ny dator. Kommer använda den till skolarbeten, att lyssna på musik och se på serier. Vill ha en MacBook Ari eller Pro, men problemet är att jag inte vet vilken som lönar sig? Vilken håller längre? Vill gärna kunna använda samma dator hela gymnasietiden och kanske efteråt också. Vet att MB pro väger mer än air, men är det en märkvärdig skillnad eller är det inte så stor skillnad?
Vet att en air troligen skulle räcka till de saker som jag ska använda datorn till, men MB pro kostar ju endast lite mer så om den är mer hållbar känns det som att det kommer vara värt pengarna för mig. tjejen

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
21.03.2016
Hej!
Nu har jag skickat din fråga till en bekant, som jobbar med nya digitala studentskrivningarna, så han kan förhoppningsvis säga vad din nya laptop behöver klara av för att du ska kunna skriva studentskrivningarna med den sedan. Sätter Peters svar hit sedan när jag får det av honom.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej, datordoktorn svarar: ;-)
För skolarbete och studentskrivningarna kan en avgörande egenskap för många vara skärmstorleken, och 13" är kanske i minsta laget. En 15" kostar då tyvärr nästan dubbelt upp. Det finns två typer av 13", vanlig och sk Retina. Den senare, Retina, är tydligare, så trots att fönster och program kan vara små så ser man dem väldigt tydligt och det "ryms" mera på samma skärm. Lönar sig att jämföra i butiken. (sysslar man med fotografering så är det en enorm skillnad)
En Pro är lite snabbare men har då lite kortare batteritid, bägge klarar man sig nog galant med gällande prestanda. Minnet och hårdskivan brukar vara det som avgör hur länge man kan använda en datorn, och eftersom man inte kan lägga till mera i en Mac ska man köpa tillräckligt från början. 4 GB är väldigt lite, 8 GB är att rekommendera. Hårdskivan får gärna vara 256 GB om man sysslar med bilder och video, annars kan man klara sig med 128 GB.
Det som man måste ha då man skriver digitala prov i gymnasiet är en Ethernet-adapter, och det är bäst att skaffa en sån genast. Vill man ansluta en Air till en tv så måste man köpa en adapter för det också, en Pro kan anslutas direkt med en HDMI.
Av dessa två skulle
MacBook Air 13" i5 8GB/256GB passa för den som vill ha en behändigare och
MacBook Pro Retina 13" i5 8GB/256GB som kanske behöver mera av datorn i framtiden.
Hälsar Peter Ahlroos