Alapäätä polttelee
14.09.2018
Miksi alapäätäni ns polttelee menkkojen aikana varsinkin noin 3-4 ensimmäistä päivää? Tuntuu että kuukautisveri polttaisi virtsareikääni tai sitä ja emättimen suuta. Onko se ihan normaalia? Polte on kuitenkin yleensä siedettävää, mutta tuntuu välillä inhottavalta. :)
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
19.09.2018
Hei :)!
Kiitos viestistäsi. Kerroit, että kuukautisveresi "polttelee" ensimmäisinä vuotopäivinä. Kuukautisveren mukana kropastasi vuotaa pois emättimen bakteereita, irronneita limakalvoja, eritteitä ja kudosta, kuukautiset ovat kropan keino puhdistaa. Mukana voi joskus tulla myös verihyytymiä, mutta se ei ole vaarallista. Joka kuukausi kroppa valmistautuu tulevaan raskauteen ja kun niin ei käy, alkaa kuukautiset. Jokaisella naisella kuukautiset ovat yksilölliset. Tärkeintä on kuunnella omaa kroppaa, jos sinusta tuntuu että kipu on kovaa, kannattaa varata aika gynegologille. Naisen olisi hyvä käydä säännöllisesti gynekologilla ja teettää PAPA-koe josta selviää että sinulla ei ole tulehdusta ja kaikki on hyvin.  Kuukautisten aikana on syytä juoda hyvin, vesi on paras janojuoma, juomalla paljon kroppakin puhdistuu nopeammin.  Muistathan myös, että älä pese alapäätäsi saippualla vaan huuhtele runsaalla haalealla vedellä, alapää pitää myös ilmakylvyistä, nuku välillä alasti.
Kaikkea hyvää sulle! :)
Ystävällisin terveisin; Hannele