Ny kandidat?
09.01.2022
Om man funderar på att ta en ny kandidat examen och inte tar ut sitt studielån på nuvarande kandidat kan man då ta det på den andra? Eller kan man ta på båda? Eller endast första? Fluffigkattforever
246399748 2695126664121826 7117926327733149219 n

Utvecklingspsykologistuderande Jenna Vastaa
12.01.2022
Hej!
Frågor gällande olika stödformer kan alltid vara kluriga. Så som jag tolkat informationen från FPA, så är en individ automatiskt berättigad studielån, ifall hen studerar på högskola och tar emot studiestöd. Beslutet angående studielånet hittas på ”oma kela” tjänsten. Jag skulle då anta att ifall du är berättigad studiestöd då du påbörjar en ny kandidat, så borde även studielånet gå att lyfta. Studiestöd och studielån finns ju till för att försäkra att du klarar av att försörja dig under studietiden.
Eftersom det är begränsat hur mycket studiestöd man får lyfta (och man bara får lyfta studielån medan man är berättigad studiestöd), så skulle råda dig att kontakta din studiehandledare så ni tillsammans kan ta reda på vad som gäller i ditt fall. Ett annat alternativ är också att du tar ut både studiestöd och studielånet nu, men sätter lånet på ett sparkonto för att finansiera dina fortsatta studier. Oavsett hur du väljer så tycker jag du ska kontakta antingen din studiehandledare eller FPA, de finns där för att hjälpa!
Lycka till!
//Jenna