Astronomi utbildning
18.09.2024
Hej! Går just nu på 2an i gymnasiet och har börjat fundera på att utbilda mig inom aerospace engineering eller astronomi, vilket har lett mig till att börja leta efter utbildningar inom det området, men har svårt att välja vart det är bäst att söka in efter gymnasiet är slut. Det är också många kandidatprogram som kombinerar astronomi med andra inriktningar, så jag funderar ifall jag måste studera något annat och sedan ta magister i astronomi, helt enkelt vet jag inte hur jag ska göra för att hitta rätt XP. Vilka universitet/folkhögskolor erbjuder bra kurser och program för den sortens utbildning? Lönar det sig att fara till Sverige så jag slipper att studera på finska (eller engelska)? Jag tycker helt bra om både matte och fysik/kemi, så skulle vilja utföra fortsatta studier där jag kan utveckla mina kunskaper mer.
Jag antar också att det inte finns så myki arbete i Finland inom astronomi och areospace men det får jag ta itu med senare XD
Tack i förhand :) Grubblaren
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
19.09.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad roligt att astronomi intresserar dig! Huruvida olika kurser eller program som erbjuds inom det ämnesområdet är bra eller inte kan vi här på Decibel tyvärr inte ta ställning till. Vi här på Decibel, eller någon annan i din närkrets för den delen, kan inte berätta för dig om det lönar sig att fara till Sverige och studera eller inte. Det är ett beslut som bara du kan ta. Det är jättefint att du redan nu vet vad du skulle vilja studera efter gymnasiet samt aktivt funderar på olika alternativ, men kom ihåg att du inte behöver göra ett beslut kring vidarestudier ännu. Du har gott om tid att fundera vilken utbildning som känns bäst för just dig :)
Helsingfors universitet erbjuder ett kandidatprogram inom astronomi, som heter Kandidatprogrammet inom fysikaliska vetenskaper där studierna kan leda till en karriär som astronom. Mera information om det hittas HÄR.
I samband med dina högskolestudier, oavsett vilken skola du väljer att fortsätta dina studier vid, kan du kombinera flera olika ämnen för att bygga upp en helhet som du är nöjd med. Det borde alltså gå att kombinera astronomi i även andra utbildningsinriktningar, t.ex. som biämne. Alternativt kan du göra som du skriver i din fråga, att du går ett kandidatprogram som intresserar dig för att sedan söka in till Magisterprogrammet i elementarpartikelfysik och astrofysikaliska vetenskaper (också vid Helsingfors universitet). Turun yliopisto erbjuder också ett magisterprogram i astronomi, men den går på engelska (Master's Degree Programme in Exact Sciences, Master of Science).
Jag rekommenderar att du bokar in en träff med studiehandledaren i din skola för att diskutera de olika alternativen vidare, så att du säkert får svar på alla dina frågor och inte behöver grubbla kring detta på egen hand. Kom ihåg att det är studiehandledarens jobb att hjälpa till med just sådant här, så det är bara att boka in en tid där! :)
Du skriver också att du inte vet hur du ska göra för att hitta rätt, vilket är fullständigt normalt. Sällan vet man på förhand om man har hittat rätt eller inte, utan man hamnar prova sig fram och helt enkelt se hur det känns. Då det kommer till vidarestudier finns det sällan rätt eller fel val utan snarare bara olika val. Du bör välja det som känns bäst för dig och visar det sig sedan att den utbildningen inte motsvarar dina förväntningar kan du alltid välja på nytt. Allting kommer att lösa sig, på ett sätt eller ett annat <3
Lycka till!
Kram, Lila