finnar vid underliv
10.12.2024
Hej decibel! Jag har börjat få finnar vid mitt underliv och jag vet inte vad jag kan göra för att få bort dem och de tar jätte sjukt. //finne

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.12.2024
Hej,
Finnar kan uppkomma i underlivet precis som på alla andra ställen på kroppen, så generellt är det nog samma årgärder som gäller i underlivet som på andra ställen, d.v.s. att försöka hålla huden ren. Ibland kan valet av trosor inverka på saken. Underkläder av bomull är t.ex. bättre för huden än underkläder av syntetmaterial eller spets eftersom bomull leder bort fukten från huden bättre så att huden kan andas. Sen spelar det en viss roll om man rakar sig eller inte. Då man rakar sig är det vanligt att man får irritation i huden och inflammerade hårsäckar eller inåtgroende hårstrån då håret börjar växa igen. Då kan det vara ett bättre alternativ att vaxa bort håret - men även då finns det en större risk för hudirritation än om man bara låter håret vara. Håret som växer i underlivet har som syfte att leda bort fukt från huden och fungera som "ventilation", så om man tar bort allt hår så försvinner den funktionen.
Nu vet jag som sagt inte var exakt finnarna finns och om något av det jag skrivit här ovanför stämmer in på dig, men börja med att tvätta huden med endast vatten, sov utan trosor och skippa underkläder av syntetmaterial så hoppas vi på att situationen blir bättre.
Kram,
Tessi