Gravid trots p piller?
16.10.2023
Hej!
Jag går på p piller men bytte nyligen till mellanpiller. Jag har haft oskyddat samlag nu de tre senaste helgerna (tog ett dagen efter piller efter första gången). Nu har jag fått mens men jag går ju på p piller och undrar om det ändå innebär att jag inte är gravid. Orolig tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.10.2023
Hej,
Då man skall byta från p-piller till minipiller eller mellanpiller så rekommenderas det att man gör det utan att ta paus, d.v.s. utan sockerpiller. Om man ändå tar en paus eller äter sockerpillren så borde man använda kondom under de påföljande 7 dagarna för att vara säker på att ägglossningen inte inträffar.
Du skriver inte hur du gjorde övergången från ett piller till ett annat, utan ebart att du har haft sex och att du har haft en blödning. Förutsatt att du övergick från p-piller till mellanpiller utan paus, och att du har tagit dina piller enligt anvisningarna (samma tid alla dagar) så finns det ingen anledning att tro att du är gravid. Men mellanpiller kan för vissa orsaka mellanblödningar - och för vissa göra att blödningarna uteblir helt så OM du vet att det varit något krångel med pillren eller att du inte alltid tagit dem som du borde så är det bra om du gör ett graviditetstest för att vara på den säkra sidan.
Kram,
Tessi