Gymnasiestudier
20.05.2024
Jag ska börja gymnasiet nästa läsår och jag undrar hur svårt det är? Många säger att det kommer att bli mycket tuffare med studier och så och det är jag ganska orolig över. Jag kan inte fokusera på läxor och provläsning och har noll motivation att göra skoluppgifter. Om jag ska vara ärlig lämnas alla uppgifter in i sista stund, proven läses på kvällen före och ibland gör jag inte ens mina läxor. Jag vet att jag måste ändra på detta men har ingen aning om hur. Det känns som att jag kommer sänka alla mina betyg och det inte kommer att gå bra alls. Hur ska jag göra? Vill göra allt annat utom skoluppgifter
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
22.05.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Jag kan bra förstå att gymnasiestudier gör dig fundersam och även lite orolig, du är långt ifrån ensam med det du beskriver här. Att börja gymnasiet är en ny situation för alla nya studerande på årskurs 1. Det är omöjligt att på förhand kunna förutspå hur studierna kommer att se ut eftersom man aldrig har gått på gymnasiet förut. Därför kan man inte heller veta hur krävande studierna kommer att kännas för just dig. Vissa säger att gymnasiet är mycket tuffare än högstadiet, medan andra tycker att det är ganska skönt med mera frihet och valmöjligheter. Man blir lätt orolig inför nya situationer där man inte riktigt vet vad man ska förvänta sig, och det är helt normalt, men jag hoppas att du inte låter personer i din omgivning skrämma dig då det kommer till gymnasiestudier. Ge dig själv en chans att forma din egen uppfattning om det då skolåret börjar i höst :)
Gymnasiet kan ses som mera krävande än högstadiet. Det är ingen hemlighet att arbetsmängden ökar då man går på gymnasiet, men man har också flera valmöjligheter i gymnasiet då man jämför med högstadiet. Det finns ett antal obligatoriska studieavsnitt som alla bör gå, men allt annat får du välja själv. Du får alltså möjlighet att fördjupa dig och läsa mera av sådant som du är intresserad av och tycker om, vilket brukar hjälpa med skolmotivationen. Det är helt naturligt att en del av betygen sänks då man börjar på gymnasiet eftersom det ofta tar lite tid att komma in i de nya rutinerna. Det här händer de allra flesta, men det betyder inte att man skulle vara sämre eller att man inte skulle klara av gymnasiet, utan är enbart ett tecken på att man är mänsklig.
Försök släppa din oro över sommarlovet och våga lita på att allting kommer att falla på sin plats. Då skolåret sedan börjar i höst är mitt råd till dig att försöka lyssna och fokusera under lektionstid även om du skulle tycka att ämnet eller lektionens tema inte riktigt intresserar dig. Att vara uppmärksam under lektioner kommer redan att hjälpa dig massor med arbetsmängden. Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar in inte behöver vara perfekta, speciellt om det handlar om ett ämne som du inte är intresserad av och/eller inte tänker skriva i studenten, då är det viktigaste att du lämnar in något. Proven som du kommer skriva i gymnasiet ser säkert annorlunda ut än de prov du skrivit nu på högstadiet, men det behöver du inte heller vara orolig över på förhand. Lärarna kommer att gå igenom allt det här då dina gymnasiestudier inleds och kan svara på alla frågor som du har.
Du behöver inte heller veta just nu hur du kunde ändra på dina studievanor. Det finns hjälp att få även på gymnasiet, du är inte ensam. Studiehandledare, speciallärare och ämneslärare finns till för att hjälpa alla nya studerande hitta ett vettigt sätt att genomföra sina gymnasiestudier. Det kan ta en stund att hitta det sättet att studera som passar för just dig och det är fullständigt okej. Du behöver inte veta på förhand hur du ska gå till väga. Allt kommer att ordna sig.
Det att du redan nu funderar på detta visar att du vill göra bra ifrån dig på gymnasiet och redan det kommer att ta dig långt. Du kan enbart försöka ditt bästa och har du gjort det, kan ingen kräva något mera av dig. Kom ihåg att vi alla är bra på olika saker och det är så som det ska vara. Tro på dig själv, det här kommer du att fixa hur bra som helst!
Du kan alltid skriva in hit till Decibel på nytt ifall din oro inför gymnasiet inte släpper, vi finns här för dig.
Du har även fått flera fina kommentarer på din fråga, vilka jag hoppas att du tar del av.
Kommentarerna syns här under mitt svar :)
Lycka till!
Kram, Lila