Toinen tyttö kiehtoo liikaa
16.03.2023
Olen ollut yhden tytön kanssa lähes vuoden yhdessä. Olen oikein tyytyväinen suhteeseemme, jossa on mielestäni aika paljon seksiä. Nyt olen alkanut katsella toistakin tyttöä, ja kiusallisen usein haaveilen seksistä hänen kanssa. Himoitsen suorastaan hänen kuumaa kroppaansa, ja haluaisin kokea miltä hän tuntuu sängyssä. Miten voisin kestää, etten lankeaisi? Pelkään, että kohta se tapahtuu, ja sitten olenkin pahassa liemessä. Neuvokaa minua.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
17.03.2023
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Kiva kuulla, että olet suhteessa, jossa viihdyt ja johon sanot olevasi tyytyväinen. Toisaalta kerrot olevasi huolissasi omasta lankeamisestasi, ilmeisesti pelkäät eksyväsi toisen tytön sänkyyn ja kaipaat meiltä neuvoja.
Pimeän peittoon jäi, ovatko kiinnostuksesi tunteesi toista tyttöä kohtaan pelkästään seksuaalisia vai oletko kiinnostunut hänestä myös muutoin tai oletko häneen ihastunut?
Parisuhteessa oleminen ei valitettavasti automaattisesti tarkoita sitä, että tulisimme immuuneiksi muille, viehättäville ihmisille. Parisuhde ei myöskään suojaa meitä ihastumisen tunteilta. Onkin hyvin tavallista, että etenkin pidemmissä parisuhteissa saatamme ihastua myös toisiin ihmisiin. Tunteillemme me emme juuri voi mitään, mutta teoillemme voimme ja se on merkittävä asia. Teoistamme me olemme vastuussa ja tekemämme teot perustuvat valinnoille.
Jokaisessa parisuhteessa on määritelty juuri sen parisuhteen rajat eli ne asiat, mitkä ovat molemmille ok ja mitkä eivät. Yleensä monogamisissa (yksiavioisissa) parisuhteissa rajat menevät eroottisessa kanssakäymisessä eli siinä, että seksiä harrastetaan vain oman partnerin kanssa. Useimmiten myös muunkaltaiset hellyyden,- ja rakkaudenosoitukset on rajattu vain omaan puolisoon kohdistuviksi. Mikäli rajoja rikotaan, puhutaan pettämisestä. Fyysisen pettämisen lisäksi on myös henkistä pettämistä. Tällöin fyysisiä rajoja ei välttämättä rikota, mutta toisesta haaveillaan jatkuvasti, toiseen ollaan ihastuneita, toiseen ehkä koetaan suurta yhteenkuuluvaisuutta, hänelle saatetaan uskoutua asioista, häntä saatetaan tavata esim. salaa ja hänen kanssaan voidaan esimerkiksi viestitellä. Riippuu henkilöstä, mutta usein henkinen pettäminen sattuu aivan yhtä lailla jollei enemmänkin häneen, jota petetään.
Pettämisestä voi aiheutua paljon erilaista tuhoa; usein se rikkoo parisuhteita ja jollei riko, niin luottamusta se ainakin rikkoo ja luottamuksen takaisin saamisessa voi mennä hyvinkin pitkä aika. Pettäminen eli sinun kohdallasi lankeamisen tapahtuminen vaikuttaisi varmasti negatiivisesti myös sinuun: pettäjät useimmiten kärsivät syyllisyyden tunteista sekä heidän täytyy kohdata kaikki ne tunteet, joita he ovat omassa kumppanissaan pettämällä aiheuttaneet. Lisäksi pettämällä voi aiheuttaa itsessään mustasukkaisuutta; mikäli et voi luottaa itseesi, saattaa sinussa herätä kysymys että miksi voisit luottaa sitten kumppaniisikaan? Pettäminen aiheuttaa paljon harmia hänelle, jota petetään. Hän, joka ei ole tehnyt mitään, joutuu kantamaan raskaita tunteita ja ajatuksia, usein seuraaviin parisuhteisiin asti, joissa uudet puolisot joutuvat usein epäilyksien alaisiksi historian tapahtumien vuoksi. Turvallisuuden tunne petetyillä murenee, ja sen takaisin saaminen voi olla kova urakka.
Mieti, kuinka paljon tyttöystäväsi sinulle merkitsee. Oletko todella hänen kanssaan onnellinen? Mitä se kertoo sinusta, tarpeistasi ja toiveistasi, että haaveilet toisesta naisesta? Onko parisuhteessanne jotakin, joka ei tunnu hyvältä? Kaipaatko parisuhteeseesi jotakin vai onko kyse puhtaasti jännityksen kaipuusta tai omista tarpeistasi, uutuudenviehtäyksestä? Oletko valmis sellaiseen parisuhteeseen, jossa nyt olet?
Uskalla kysyä itseltäsi kiperiäkin kysymyksiä ja uskalla olla itse itsellesi rehellinen. Pidä myös mielessäsi kaikki se, mitä pettäminen eli lankeaminen elämässäsi sekä muiden elämässä aiheuttaisi. Panosta omaan parisuhteeseesi, huolla ja hoivaa sitä ja yritä keskittää ajatuksesi omaan tyttöystävääsi. Tee itsellesi selväksi haluatko olla tyttöystäväsi kanssa, vai et. Mikäli todella haluat, suosittelen että et ruoki enää kiinnostuksen tunteitasi toista kohtaan. Usein myös auttaa, mikäli emme näe tätä toista ihmistä eli älä hakeudu hänen seuraansa tai saata itseäsi kiusauksiin. Sen sijaan yritä löytää uutta kipinää tyttöystäväsi ja sinun välille eli yritä kääntää toiseen kohdistuvat kiinnostuksen kohteet häneen.
Haluan myös muistuttaa, että toki fantasiointi on normaalia ja sitä saa tehdä, vaikka olisikin parisuhteessa. Omat fantasiat ovat omia, eikä niitä tarvitse jakaa toisen ihmisen kanssa. Päinvastoin, joskus omat fantasiat voivat olla mukana piristyttämässä sitä omaa ja rakasta parisuhdetta. Mikäli yhä myöhemmin huomaat jatkuvasti haaveilevasi toisesta tytöstä, on ehkä aika keskustella vakavasti tyttöystäväsi kanssa. Missä suhteenne menee? Usein toinenkin ihminen huomaa tai aistii, jos jokin on muuttunut: toiseen kohdistuvat tunteet usein etäännyttävät siitä omasta kumppanista ja toinen herkästi vaistoaa asian. Muista myös avoin kommunikaatio tyttöystäväsi kanssa muutoin; uskallatko puhua hänelle avoimesti seksuaalisiin toiveisiisi liittyen? Entä muutoin? Usein jo kommunikaation palauttaminen kahden ihmisen välille voi lähentää niin, että muut unohtuvat mielestä eikä heille jää sijaa.
Muista kuitenkin, että tekoihimme voimme vaikuttaa, emmehän ole tahdottomia olentoja. Pysy vahvana ja muista, että mikäli suhteesi ei tyydytä sinua ja haluat olla muiden kanssa, on tärkeää tehdä asiat selviksi ensin oman kumppanin kanssa ennen muita seikkailuja.
Tsemppiä,
Terkuin Stinke