presentationen
04.02.2021
Hej! Är en tjej på 15 som skulle hålla en presentation, jag har inte kunnat sova på 2 veckor ordentligt för att jag varigt så stressad och nervös. När jag skulle hålla presentationen nån timme före fick jag en panik attack eller en Anxiety attack och kunde ej fokusera längre på min omgivning så jag gick på toan och skolkade första timmen. Nu vet jag int hu ja ska lös min situation med stress för den blir inte bättre vad jag än försöker göra.
Tacksam för svar! M

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
05.02.2021
Hejsan!
Ledsen att höra att du upplevt sån stress och ångest kring din presentation. Det är vanligt att man är nervös före ett framträdande, men det ska ju givetvis inte behöva vara på en sån nivå att du inte kan sova och sen har en ångestattack :( <3
För det första tänker jag att det kanske vore nyttigt att sätta dig ner och fundera på exakt VAD det är med framföranden som gör att du blir så nervös att du börjar må dåligt? Är det att prata framför folk? Är det att du ska säga något fel? Om du kommer fram till vad det exakt det är du är rädd för så är det lättare att reda ut det vidare från det.
Här skulle det nog också vara bra att inkludera din lärare i hur dåligt du faktiskt mår av att hålla en presentation – att det inte bara rör sig om ”lite vanlig nervositet” utan faktiskt riktig ångest. Läraren har troligen nog en förståelse för det här, och ni kan diskutera om det finns nåt sätt att göra det här på så det blir lättare för dig, om du känner att du absolut inte kan göra det här framför hela klassen just nu. Är det exempelvis det att du ser att folk ser på dig som du blir nervös över, så kanske ett framförande på distans via datorn skulle vara lättare? Och om det är mängden folk som gör dig nervös, kanske skulle din lärare gå med på den här gången att du gör det bara för hen? Så du får övning i att hålla framföranden, men på ett sätt som är lite tryggare för dig just nu än framför hela klassen.
Det är ofta så med presentationer att ju fler man gör desto lättare blir det, fast det är obehagligt. Det tröstar dig kanske inte så mycket att höra, men det är nåt som man övar upp.
Fundera också på vilken nivå av förberedande som känns bäst för dig. För vissa människor funkar det bäst att planera mycket på förhand, för att de ska känna att de har kontroll. Typ öva på att hålla föredrag och låtsas att man har publik (eller typ föreläsa för nåt husdjur eller sånt som inte känns så ”hemskt”). Men för andra så funkar det bäst att knappt förbereda alls, för vissa känner att om de har för många punkter som de ”måsta komma ihåg” så låser sig hjärnan.
Jag vet ju inte vilken typ av klass du har, och hur bekväm du är med människorna i den. MEN om det är så att människorna i din klass generellt känns som ganska bra typer så kan det hjälpa att erkänna före du håller ditt föredrag att du är nervös. Typ casually säga rakt ut bara, ”okej, jag tycker inte om att hålla presentationer och jag blir nervös av dem men jag ska försöka mitt bästa”. Det kan släppa lite på spänningarna, för att man då inte behöver känna att man behöver ”låtsas” nåt eller hålla en fasad samtidigt som det känns hemskt redan som det är.
Sen vill jag också nämna en grej som är lite som ”fake it till you make it” fast med kroppsspråk. När vi medvetet står och går och rör oss på olika sätt så kan vi också till viss mån påverka vilka ämnen som frisätts i hjärnan, vilket gör att vi börjar känna oss annorlunda. En grej jag själv kör med före jag går på scen (jag är dansare) är att jag backstage ställer mig bredbent och rak i ryggen med armarna upp mot taket i en ”vinnarpose” för att det lurar huvudet till att ge en en liten självförtroendeboost. På samma sätt också att om man gör sig liten och krokryggig och har blicken neråt så kommer också ens psyke följa. Jag säger ju förstås inte att du ska ställa dig upp i klassen i en vinnarpose eller nåt sånt, men bara att det tåls att tänka på kroppsspråket. Ju säkrare du kan föra fram dig, desto mer kan du ”trixa” med din hjärna att du faktiskt är säker, och folk kommer också att tolka dig som sådan, fastän du egentligen känner dig osäker.
Sen behöver vi också komma ihåg att en viss mängd nervositet är bra, den finns till så att vi presterar bättre, bland annat för att kroppen får lite adrenalin. Men när det här övergår i ångest så är det förstås inte så bra mera. Här kan det vara att din kropp tolkar adrenalinpåslaget som kommer när man är nervös som att något faktiskt på riktigt är farligt, fast det inte är det. Vilket leder till alla de här jobbiga reaktionerna du upplever. Din kropp reagerar ungefär som att du skulle kunna dö eller skada dig på att hålla föredrag, när det värsta som kan hända i verkligheten är att du ska säga något fel vilket kan kännas pinsamt just då men som med tiden glöms bort.
Jag tror det skulle vara jättebra om du började göra någon typ av mindfullnessövningar, speciellt om du annars också brukar ha ångest. Exempelvis att meditera regelbundet, inte bara när du känner dig stressad. Det gör att du får in en vana i din kropp av hur du lugnar dig själv. Det finns många meditationsövningar exempelvis på youtube.
Det finns också övningar man kan göra medan man känner att ens ångest håller på att stiga eller tar över, exempelvis kan du läsa om tre olika andningsövningar HÄR.
Sist och slutligen så tror jag att det skulle vara bra om du kunde prata med någon vuxen professionell om saken, ifall du brukar ha ångestattacker och dylikt. Exempelvis kuratorn på din skola kan ge dig mera verktyg för hur du ska hantera sådana situationer.
Hoppas din situation löser sig snart!
Kram, Kix