Sjuksköterska
12.04.2017
Hej. Jag är lite osäker på vad som behövs för inträdesproven till sjuksköterska i Vasa, Åbo och Helsingfors?
Ibland har det varit att man ska ha en uppgift med sig när man kommer, och ibland har det varit endast att läsa på egen hand, göra inträdesprov samt intervju.
Kan du hjälpa mig reda ut detta?
Mvh. Nurse

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
13.04.2017
Hej!
Allra enklast vore det ju om du tog kontakt med respektive studiekansli för de linjer du söker till och frågar direkt. Då ger de dig garanterat färska och säkra svar - i motsats till webbsidor som inte alltid är uppdaterade eller tidigare sökandens erfarenheter. Men exempelvis Novia (Vasa) verkar ha klara och entydiga instruktioner om vad som väntar, plus att du borde få/ha fått en kallelse om du kallas till inträdesprov. Här finns den sidan. Där står också vad uppgiftern går ut på som du ska ha med dig utprintad när du kommer dit:
"samt en förberedande uppgift som medtas till provtillfället. Den förberedande uppgiften är en text som omfattar en sida (A4), som skrivits i ett textbehandlingsprogram. Texten är en del av den personliga intervjun och returneras inte. Skriv ditt namn, ansökningsnummer och födelsedatum överst. Reflektera i den förberedande uppgiften kring följande saker:
Varför söker du till området för social- och hälsovård?
Vilken betydelse har din tidigare utbildning, din arbetserfarenhet och dina hobbyer med tanke på området?
Varför ansöker du om studieplats just nu?
Vilka styrkor har du med tanke på ett yrke inom social- och hälsoområdet?
Hur är du som studerande?"
De andra linjerna har säkert motsvarande sidor, men är det månne Novia i Åbo och Arcada i Helsingfors du söker till? Då har Novia i Vasa och Novia i Åbo troligen samma tillfälle - kolla upp det där för säkerhets skull med studiekansliet, antagningsservice@novia.fi - och Arcada och Novia samarbetar tydligen numera om urvalet: "Novia har urvalsprovssamarbete med Yrkeshögskolan Arcada vilket betyder att man godkänner varandras urvalsprov. Har man ansökt till barnmorska, hälsovårdare eller sjukskötare vid både Novia och Arcada deltar man i ett urvalsprov (det som man har som högre ansökningsmål) men får resultatet till alla utbildningarna."
Håller tummarna att du slipper in dit du vill!
Hälsar Liselott