Skådespelare
21.08.2017
Hej, jag har en dröm om att bli skådespelare. Därför undrar jag:
1. Krävs det någon"utbildning" för att vara med i filmer? Jag menar, det finns ju filmer med barn i huvudrollerna.
2. Kan man göra film istället för att sommarjobba? (=finns det någon roll till någon film som har inspelning under tiden man har sommarlov).
3. Var ska man anmäla sig om man är intresserad av att medverka i en film?
Tacksam för svar! Skådespelaren

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
24.08.2017
Hej Skådespelaren!
Att arbeta med film och teater vet jag av egen erfarenhet att är superroligt - och inte bara för att man själv står "på scen" utan även allt runtikring, som kollegerna, stämningen, att vara med och sätta upp en produktion osv. Tyvärr är det dock lite tunnsått av den sortens verksamhet just i Österbotten. Eller det finns nog sommarteatrar och revyer ute i byarna hela tiden, och ibland behöver någon av stadsteatrarna (främst Wasa Teater och Vaasan kaupunginteatteri) yngre förmågor på scen, men det är nog sällan det spelas in filmer här. Däremot händer det nog nu som då att det spelas in TV-program, tex spelades fjolårets Yles svenskspråkiga julkalender in på Malakta i Malax. Vi har skickat din fråga till ett par kontaktpersoner där, men har inte fått något svar ännu, så håll koll på din fråga här några dagar till, visst? Jag sprang också på en journalist och fotograf från Vasabladet imorse och frågade dem ifall de fått nys om några kommande filminspelningar i regionen, men det hade de inte.
1. Nej, när man är med i film eller teater som ung behövs nog ingen direkt utbildning, men gärna så mycket erfarenhet av teater, film, produktion osv som bara möjligt. Så mitt råd är definitivt att vara med i någon amatörteater i vinter (hör tex via SÖU (http://söu.fi/start/aktuellt/) om de vet vilka ungdomsföreningar som kommer att ha revyer eller teatrar i vinter), kolla ifall skolan eller kommunen eller någon annan aktör tänker sätta upp någon produktion och var med överallt! Att gå någon medborgarinstitut/arbis/vuxeninstitut-kurs i film är också en bra idé, så lär du dig lite termer, hur det går till osv. När du blir äldre skulle det nog vara till hjälp att gå någon film- eller drama-utbildning, till och med teaterhögskolan om man skulle ha turen att komma in där. Överlag används nog nämligen utbildade skådespelare inom professionell filmproduktion i Finland.
2. Säkert kan man det, så länge det faktiskt pågår någon filminspelning här i trakten just då, och det vet nog ingen ännu. Just julkalendern som spelades in på Malakta så spelades in under sommaren, och i sommar har "Barn i 100 år" spelats in där, men de börjar vara färdiga nu. Sedan kan det ju också hända att man inte är med under så många dagars inspelning eller inte får desto mer betalt för det, så att hoppas på ett sommarjobb inom film behöver nog fyllas ut med lite annat sommarjobb också.
3. Hm, det finns som sagt inte så många filmbolag här, det är väl kanske främst Yle som gör saker i regionen. Så till dem kan man alltid skicka en öppen ansökan, men framförallt behöver man hålla koll när de söker statister och skådisar till kommande produktioner. De brukar nog meddela om auditions i lokala media, samt på sociala media. Ett tips är att söka fram tidigare produktioner som filmats i regionen, kolla vilka alla som gjort dem (regissörer, producenter, företag osv osv osv) och börja följa dem på sociala medier. Har du tur har du ögonen på dem redan när de lägger ut om att de tänker börja med något nytt där det skulle passa med en i din ålder ;)
Håller tummarna och hoppas på att få se dig på vita duken någon gång i framtiden!
Hälsar Liselott