Finnejä?
12.03.2023
Onko normaalia, jos alapäässä on finnejä? Mulle niitä tulee välillä, ne on yleensä valkoisia, kipeitä/arkoja kosketukselle, ihan normaalin näköisiä finnejä mitä yleensä tulee naamaan. Ihminen
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
14.03.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Alapään iholla voi ilmetä finnejä, ihan samanlaisia kuin muuallakin kehossa. Intiimialueilla sijaitsee paljon talirauhasia. Kuvaamasi finnit kuulostavat talirauhaskystiltä, jotka syntyvät kun talirauhasen tiehye tukkeutuu. Nämä ovat usein väriltään vaaleita tai keltaisia ja niissä on sisällä ihon sarveisainetta.
Oletko poistanut karvoja alapäästäsi esimerkiksi höylällä? Joskus alapään alueella sijaitsevat karvatupet tulehtuvat, etenkin näin voi käydä mikäli sheivaushöylä on päässyt likastumaan. Tästä syystä onkin hyvä vaihtaa höylä riittävän usein.
Mikäli et ole harrastanut minkäänlaista seksiä, ei ole syytä epäillä sukupuolitaudista aiheutuvia ihomuutoksia (esim. kondylooma, herpes). Joskus karvatupentulehduskin voi vaivata kuitenkin siinä määrin, että sitä on hyvä näyttää lääkärille. Jos tulehdus on laaja-alainen, voi lääkäri tarvittaessa määrätä antibioottikuurin tai suositella muun kaltaista paikallishoitoa.
Muutoin hyvä hygienia riittää. Vesipesu on hyvä, kuivaaminen kannattaa tehdä taputtelemalla, ei hankaamalla. Mikäli esimerkiksi kuukautisten vuoksi kaipaat tujumpaa pesua, voit käyttää intiimialueille suunniteltuja intiimipesunesteitä, joiden ph-arvo on ihanteellinen. Mikäli finnit tai karvatupet ovat tulehdustilassa, suosittelen välttämään tiukkojen vaatteiden pitämistä (hautumisvaara ja hikoilu). Ethän myöskään puristele finnejä, jotta ne eivät suotta tulehdu!
Yst.terv. Stinke