Eri ammattien palkat
23.04.2025
Millä tavalla aikoinaan on päätetty eri ammateista maksettavista palkoista? Se ei ole selvästikään mennyt oikein putkeen. Miksi työn fyysinen vaativuus pienentää palkkaa, eikä isonna sitä, niin kuin pitäisi? Mitä rankempi työ, sitä pienempi palkka, ja päinvastoin. Se on kauhean väärin. Miksi siivoojan palkka on kaikista pienin, vaikka työ on todella tärkeää? Miksi kaiken maailman asiantuntijat ja varsinkin johtajat saavat niin järjettömiä palkkoja huonoista päätöksistään? Miksi maanviljelijä ei saa työstään juuri mitään korvausta, vaikka ruokkii kaikki ihmiset? Eikö hän tee kaiken tärkeintä työtä tuottaessaan ruokaa ihmisille? Miksi mitään epäkohtia ei korjata, vaan palkka-asiat pysyvät samanlaisina vuosikymmenestä toiseen?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
24.04.2025
Moikka ja kiitos, kun jaoit pohdintojasi!
On hienoa, että pyrit ajattelullasi oikeudenmukaiseen maailmaan! Palkka-asiat ovat kuitenkin hurjan vaikeita; kuka määrittää mikä työ on minkäkin rahasumman arvoista? Varmaa on kuitenkin se, että jokaisen työn tulisi olla tekijälleen kannattavaa, ja jokaista tehtyä työtä tulisi arvostaa. Jokainen työ on tärkeää.
Työ- ja virkaehtosopimuksest (=TES) määrittävät yleensä alakohtaisesti vähimmäispalkat, jotka eivät saa alittua. Useimmilla aloilla TES-löytyy, mutta mikäli ei joltain spesifiltä alalta sellaista löydy, turvaa työsopimuslaki sitäkin alaa peräänkuuluttamalla kohtuullista korvausta.
Yleensä työn edellyttämät vaatimukset sekä työsuoritus määräävät palkan suuruuden. Hyvin usein vaativuus määräytyy myös esim. työhön vaaditun koulutuksen perusteella, toki ei aina. Esimerkiksi mikäli työ vaatii yliopistotasoista koulutusta (esim. lääkäri), on palkka muhkeampi kuin siivoojalla.
Olet kuitenkin oikeassa siinä, että työtä ei voida arvottaa sinänsä! Esimerkiksi lääkärin työ sairaalassa voi muuttua turhaksi, mikäli siivooja puuttuu: siivoojan puuttuessa hygienian pito voi epäonnistua ja sairaalabakteerit päästä rehottamaan! Ideaalitilanteessa työt ja tekijät siis tukevat toisiaan. Toki olisi ideaali, että kaikki saisivat vapaa-aikansa menetyksestä eli työstään tuntuvan korvauksen, mutta nykyisen yhteiskuntamme talousjärjestelmässä asiat on ratkaistu nyt tällä tavoin.
On kuitenkin tärkeää pohtia esittämiäsi ajatuksia työn arvottamisesta. On totta, että usein työn arvostaminen jää toimintakertomusten hienoiksi puheiksi, vaikka arvostaminen voisi näkyä myös tehdystä työstä kertyvänä rahallisena korvauksena. Elämme maailmassa, jossa vallitsee tietyt arvot ja arvostukset, jotka näkyvät mm. palkoissa.
On tärkeää omien taipumusten, voimien, lahjakkuuden ja mahdollisuuksien puitteissa kuitenkin valita itselle mieluinen ala, josta voi saada muutakin kuin rahallista korvausta; jotakin, joka voisi antaa tekijälleen myös aineetonta hyvää. Onnistumisen kokemuksia, tunteen minäpystyvyydestä, hyvän jakamisesta..
Ymmärrän ja kuulen siis tekstistäsi kuultavan turhautumisesi! Maailma vilisee epäkohtia, mutta emme saa menettää toivoamme tai toimintakykyämme: on tärkeää pitää asiat pinnalla yleisissä keskusteluissa ja käyttää äänioikeuttaan aina, kun se on mahdollista! Juuri menneet kuntavaalit olisivat olleet sinulle hyvä tilaisuus haastaa ja kuulla ehdokkaita näiden asioiden tiimoilta.
Palkka-asiat eivät kuitenkaan ole pysyneet samanlaisina vuosikymmenistä toiseen, vaan niistä käydään tiukkaa vääntöä koko ajan. Vääntöjä käyvät puolestamme mm. ammattiliitot. Kuuluthan itse oman alasi ammattiliittoon?
T. Stinke