Mahdollisuus työkokemuslisään
16.04.2024
Kuinka pitkään pitää olla palkkatöissä, että voisi saada työkokemuslisää tai palvelussuhdelisää, vai millä nimellä se on? Olen mielestäni kuullut joskus joltakin, että pitäisi olla 5 vuotta kokoaikatyössä. Miten se lisä oikein haetaan?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.04.2024
Hei ja kiitos yhteydenotostasi!
Kysymyksestäsi ei käynyt ilmi minkä alan työkokemus/palvelussuhdelisistä (oletan että tarkoitit palvelusvuosilisää?) olisit kaivannut lisätietoja. Mikäli vastaukseni ei anna sinulle kattavaa vastausta, älä epäröi lähettää minulle tarkkarajaisempaa kysymystä, johon voin vastata juuri sinun tilanteesi ja alasi huomioiden.
Tässä kuitenkin osviittaa:
Jokaisella alalla on omat TES:sit eli työehtosopimuksensa. Mikäli kyseessä on virka, käytetään sanaa virkaehtosopimus ja siitä lyhennettä Ves. Sekä työ, - että virkaehtosopimuksista käy ilmi mm. työsuhteen ehdot eli myöskin ehdot työkokemuslisän saamiselle ja sen hakemiselle.
Esimerkiksi KVTES eli kunta-alan yleisen työehto, - ja virkasopimuksen mukaan työkokemuslisä määräytyy palvelusajan mukaan. KVTES II 12 § :n mukaisesti työkokemuslisää voi saada, jos on työskennellyt vähintään 5 vuotta. Tällöin tehtäväkohtaiseen palkkaan voi saada kolmen prosentin korotuksen. Työkokemuslisä nousee palvelusajan pituuden mukaan; työkokemuslisää voi saada jopa 8 prosentin verran, mikäli palvelusaika ylittää 10 vuotta.
Toivottavasti tämä vastasi yhtään kysymykseesi. Mikäli ei, lähetä minulle tarkemmat tiedot, niin voin olla suoraan yhteydessä esimerkiksi alasi liittoon. Toki voit olla liittoon yhteydessä itsekin. Mikäli et vielä kuulu mihinkään liittoon, suosittelen sitä lämpimästi! Liittoon kuuluminen tuo työntekijälle suuresti turvaa.
Hyvää kevättä,
Yst. Terv. Stinke