Sukupuolitaudit
22.02.2023
Hei, voiko seksitaudit tarttua jos molemmat osapuolet ovat niin sanotusti neitsyjä/ensikertalaisia. Tai miten sukupuolitaudit edes syntyvät? Onko suuseksissä esimerkiksi pakko käyttää ehkäisyä jos poika on ollut vain yhden kanssa yhdynnässä eli minun? Joop
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
23.02.2023
Hei ja kiitos hyvästä kysymyksestäsi!
On erittäin hyvä, että olet kiinnostunut seksuaalisesta hyvinvoinnistasi ja huolehdit terveysasioista. Seksitaudit ovat infektioita, jotka leviävät  suojaamattoman seksin välityksellä. Seksitauteja ovat yleisimmin aiheuttamassa erilaiset virukset ja bakteerit, joskus myös esimerkiksi jonkinlaiset alkueliöt. Mikäli kumpikaan teistä ei ole koskaan harrastanut suojaamatonta suu,- emätin,- tai anaaliseksiä, ei seksitautien tarttumisen mahdollisuutta ole.
Jotkut seksitauteihin luetuista sairauksista voivat kylläkin tarttua äidistä lapseen esimerkiksi synnytyksen yhteydessä, mutta tällöin yleensä kantaja tietää kantavansa tällaista virusta (esimerkiksi hepatiitti tai hiv.) Myös herpesvirus voi tarttua seksissä. Yleensä huuliherpestä (hsv1-virusta) esiintyy suun tai kasvojen alueella, eikä tätä lasketa sukupuolitaudiksi. Hyvin suuri osa suomalaisistakin kantaa hsv1:stä Myös huuliherpes voi kuitenkin tarttua alapäähän eli mikäli jompikummalla on herpes, on hyvä muistaa että ei suutele/harrasta suuseksiä rakkuloiden aikaan. Herpes voi tarttua myös oireettomana, mutta tällöin prosentuaalisesti riski on melko pieni.
Seksitauteja ei milloinkaan voi epäillä esimerkiksi ulkonäön perusteella, vaan seksitaudit todetaan testeillä. Testaukset toteutetaan yleensä virtsasta tai verikokeella. Mikäli kummatkin ovat ensikertalaisia, ei seksitautien leviämistä tarvitse pelätä. Muistattehan kuitenkin raskaudenehkäisyn. Kondomin käyttöä on hyvä harjoitella ja sen käyttöön on hyvä oppia heti alusta alkaen.
Ystävällisin terveisin,
Stinke