Outo kokemus tytön kanssa
14.03.2023
Minulla kävi niin, kun näin tyttöystävän ekaa kertaa alusvaatteissa, että kurkkua alkoi kuivata ja ihan kun olisi ollut vaikea hengittää. Tuntui vaikealta uskoa silmiään, ja että saisin kosketella hänen ihania tissejä ja pyllyä alusvaatteiden päältä ja vielä riisua ne. Sitten henki alkoi taas kulkea normaalisti. Mikähän selitys tälle ilmiölle oikein on? Emme vielä edenneet hyväilyjä pitemmälle. Miltähän sitten tuntuu, kun kosketellaan sukuelimiä?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
15.03.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Mukava kuulla, että pidät tyttöystävääsi upeana ja kauniina! Kerroit kuitenkin kuinka kehosi on reagoinut voimakkaasti näkemäästi; kurkkuasi on alkanut kuivata ja henkesi on salpautunut hetkeksi. Sinun ei tarvitse säikähtää tällaista reaktiota. Joskus elimistömme toimii erikoisin tavoin nähdessämme jotakin kaunista tai kokiessamme esimerkiksi jotakin jännittävää. Kirjallisuudessa käytetäänkin paljon sanontaa ”henki salpautuu”, kun henkilö näkee esimerkiksi jotakin hätkähdyttävän ihanaa. Kurkkua voi alkaa kuivata myös esimerkiksi siksi, että unohdamme välillä suun auki pitkäksi ajaksi, jos jäämme tuijottamaan jotakin lumoutuneena. Kurkun kuivaaminen ja hengenahdistus voivat kieliä myös jännityksen tunteesta, jonka ei tarvitse aina olla negatiivista jännitystä. Voi myös olla, että olet unohtanut hengittää. Näin käy helposti, jos olemme jännittyneitä. Mikäli ilmiö häiritsee sinua, voit keskittyä tilanteissa rauhoittamaan elimistöäsi hengittämällä syvään ja rauhallisesti pitkiä hengenvetoja. Näin annamme elimistölle rauhoittavia signaaleja.
Suosittelen pitämään keskusteluyhteyden sellaisena, että voitte molemmat jakaa rohkeasti tunteita ja ajatuksia keskenänne. Tämä sisältää myös kehollisten tuntemuksien selittämisen ääneen toiselle. Voit hyvin kertoa tyttöystävällesi siitäkin, millaisia reaktioita hänen näkemisensä sinussa aiheuttaa. Voit myös kertoa hänelle, mikäli sinua jännittää jo etukäteen kehosi mahdolliset reaktiot, mikäli joskus etenette hyväilemään intiimialueita. Myös kesken hyväilyjen on hyvä oppia viestimään ja puhumaan ääneen, mikäli jokin tuntuu hyvältä tai jokin ei.
Kuulostaa hyvältä, että olette edenneet rauhassa. Suosittelen pitämään tahdin rauhallisena, ei ole kiirettä siirtyä intiimialueille. Tutustukaa kehoihinne ja niiden reaktioihin rauhassa ja yhteisymmärryksessä. Sukuelinten hyväily tuntuu varmasti jokaisesta ihmisestä erilaiselta, koska jokaisen kehot ja mielet reagoivat eri tavoit. Tilanteesta kannattaa kuitenkin tehdä mahdollisimman rento, turvallinen ja luonnollinen, että niiden hyväily ensimmäisellä kerralla tuntuisi mahdollisimman mukavalta.
Terv. Stinke