Urheilupsykologi
03.02.2016
Hei! Olen haaveillut urheilupsykologin ammatista. Miten ammattiin voi päästä? Jos lukion jälkeen pääsee opiskelemaan psykologiaa, kauanko valmistumisessa keskimäärin menee? Mihin sen jälkeen pitää erikoistua ja kauanko erioistumisessa kestää? Entä voiko urheilupsykologiksi sinänsä lukea/erkoistua ja onko sellaista nimikettä olemassakaan vai alkaako esimerkiksi psykoterapeutiksi valmistunut vain tehdä töitä urehilun parissa? Jotkut kuitenkin nimittävät itseään urheilupsykologiksi, joten pitääkö esimerkiksi psykoterapeutiksi valmistumiseen jälkeen erikoistua vielä urhelupsykologiaan ja jos pitää, kauanko siihen eskimäärin menee? Mietiskelijä

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
03.02.2016
Hei Mietiskellijä!
Laillistettu ammattihenkilö voi toimia psykologin ammatissa. Valviran verkkosivuilla sanotaan, että psykologin ammatinharjoittamiseen ja laillistamiseen johtavaksi koulutukseksi hyväksytään yliopistossa suoritettu asianomaisen alan tutkinto.
Opintopolku.fi -sivustolta löytyy tietoa psykologi koulutuksesta ja siitä, missä yliopistoissa psykologiaa voi opiskella. Kannattaa myös tutustua yliopistojen omiin verkkosivuihin, koska niistä löytyy tarkempaa tietoa. Yliopisto-opinnot kestävä yleensä noin 5 vuotta mutta loppuvaiheessa voi todennäköisesti jo työksennelläkin opintojen ohessa. Toki opintojen eteneminen myös riippuu omasta elämäntilanteesta. Esimerkiksi Jyväskylän yliopistossa voi yhdistää psykologian ja liikuntatieteiden opintoja (liikuntapsykologiaa).
Suomen psykologiliiton verkkosivujen mukaan urheilupsykologia on yksi psykologian uusimmista sovellusalueista.
Toivottavasti tästä vastauksesta on sinulle apua mutta halutessasi voit myös kysyä lisää!
Terveisin, nuorisotiedottaja Jenny