Vejt inte
18.09.2014
Hej!
Vad finns det för olika yrken som innebär att hjälpa människor? Räkna gärna upp en maaaassa olika.
Vilken utbildning behöver man för att jobba som mäklare?
Om man ska flytta till LA eller NY när man gått ut skolan, vad behöver man då för att kunna få mäklarjobb/att kunna jobba med att hjälpa människor?
Kan man över huvudtaget få jobb om man är från Finland? Har hört att det är väldigt svårt..
Vilka jobb finns det inom modebranchen? Är nämligen väldigt intreserad i mode. Memme

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
29.09.2014
Hej, Memme Ursäkta att vi dröjt så med svaret
Det finns ju en hel maaaaassa jobb där man kan hjälp andra människor ;) På olika sätt men ändå. Allt inom vården handlar ju om att hjälpa människor. Både om de är sjuka men också att vårda tex äldre eller såna som på annat sätt behöver hjälp i sin vardag. Närvårdare, kunde vara ett bra alternativ. Om du jobbar som frisör eller kosmetolog/fotvårdare hjälper du ju också människor på ett sätt. Sitter du på banken, hjälper du människor, i kassan i matbutiken hjälper du människor, listan kunde göras hur lång som helst. Du hjälper ju människor i de allra flesta yrkena på något sätt.
Som mäklare hjälper du ju kanske inte i ordets rätta bemärkelse men du hjälper ju folk att hitta ett hem. Och det kan ju vara en väl så viktig hjälp :)
Här, kan du läsa mera om prov för att få rättigheter att jobba som mäklare. Vi ska kolla upp hur det är med utbildningar till mäklare i Finland. I Sverige och Norge finns det utbildningar för mäklare men vi är osäkra på hur det är i Finland, vi sätter in vad vi får fram här under.
Om du flyttar utomlands, tex till USA så brukar finlänska utbildningar räknas som ganska bra utbildningar. Det kan ju hända att du måste komplettera med något i det landet dit du flyttar för att få samma behörighet som i det landet som du gått din utbildning men det brukar nog ordna sig. Du har alldeles rätt i att det kan vara svårt att få jobb i USA. HÄR, kan du läsa mera om hur du ska gå till väga om du vill söka jobb i USA. Mera hittar du HÄR. Och HÄR.
Om du vill jobba inom mode är kanske frisör eller kosmetolog något för dig. Både Yrkesakademin, och Optima, har de linjerna. Estenom kunde vara ett annat alternativ för dig, det finns på Novia.
Blev en hel massa länkar här nu, hoppas du hittar något som du gillar.
Kram från ungdomsinformatören Sanna
Hej,
Man kan studera vid Markkinointi-instituutti (på finska) och vid Kiinteistöalan Koulutuskeskus. Så ska man avlägga mäklarprovet som arrangeras av Centralhandelskammarens mäklarnämnd. Kolla www.kinko.fi, www.markkinointi-instituutti och www.kkk.fi. Reglerna är olika i olika länder, tyvärr vet jag ingenting om vad som gäller i USA.
Jag rekommenderar att man skaffar sig ínblick i branschen innan man avlägger provet, som ju är en omfattande tent i juridik. Branschen är speciell, man träffar människor i många olika livssituationer och det gäller att kunna ta de människorna på rätt sätt. Många är nervösa och rädda att bli lurade. En del känner sig lurade trots att mäklaren gjort sitt bästa och varit ärlig. Då blir man sårad, även jag, trots att jag arbetat med detta i över 25 år och borde förstå att inte ta illa upp. Det gäller att sköta om sin egen hälsa och att ha någonting som motvikt mot arbetet. Jag har mina älskade hundar, utan dem skulle jag inte orka. Om du vill kontakta mig direkt är du varmt välkommen att ringa eller besöka mig!
Mad vänlig hälsning,
Christel Björk
christel.bjork@wasahuoneistot.fi