Vill inte börja gymnasiet
06.10.2022
Hej decibel. Jag är en tjej som går på nian, och nästa år måste jag ju börja antingen gymnasiet eller yrkesskolan. Ända sen sjätte klass har jag haft problem med skolfrånvaro, för jag har väldigt mycket migrän och skolan triggar så jag får migrän. Eftersom jag missar så mycket skola pga sjukdom har jag svårt att hänga med och skolan blir bara jobbig. Jag har ingen aning vad jag vill jobba med så jag kan inte börja gå på yrkesskola nästa höst, men jag vet att jag inte kommer klara av att gå i gymnasiet. Jag har en vän i Sverige, och hon har berättat att dom har något som kallas "sabbatsår" och det är att efter högstadiet kan dom välja att ta ett år ledigt före dom börjar gymnasiet/ studera. Finns det här i Finland? Om det inte finns, tror ni att det skulle kunna vara möjligt att få sjukledigt ett år och att jag börjar antingen gymnasiet eller yrkesskola ett år senare än resten av min årskurs? Om jag skulle ha ledigt ett år skulle jag ju ha tid att fundera ut vad jag vill börja jobba som, eller hitta en lösning så jag skulle klara av gymnasiet. För med min hälsa och kropp vet jag att jag inte kommer klara av att gå ut gymnasiet. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra, det är för mycket stress från att jag behöver veta vart jag vill börja efter högstadiet, och jag vet att min kropp inte klarar av mer och jag kan ju inte börja nånstans för att sen bara ligga hemma sjuk och missa allt. Har så mke ångest över allt de här vill bara gå och hoppa från ett stup Snövit
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
14.10.2022
Hej och tack för din fråga!
Din fråga handlade om den höga stress du upplever när du går vidare från mellanstadiet. Du hade redan övervägt många alternativ själv, och jag fick intrycket att du är mycket medveten om dina egna känslor och dig själv som en psykofysisk enhet. Det är en väldigt bra sak!
Du skriver att du ännu inte har någon aning om vad du vill göra när du blir stor, och att det är därför du själv känner att yrkesskola inte är ett alternativ. Du är dock inte den enda, första eller sista niondeklassaren som inte vet vad hen vill göra när hen blir stor. Försök att inte ta för stor stress över det. :) Många vuxna kämpar fortfarande med samma sak. Lyckligtvis har den moderna världen förändrats på ett sådant sätt att det är normalt att skaffa sig till exempel många yrken eller utbildningar under sitt liv. Det kallas livslångt lärande. Så ungdomstiden är inte den ”sista chansen” som avgör riktningen för hela ditt liv.
Det finns dock andra alternativ utöver yrkesskolan, yrkeslärlingskontrakt och gymnasiet. Om du fortfarande känner dig nedstämd och ångestfylld på våren för att du inte vet vad du ska göra efter grundskolan kan ett av dina alternativ vara ett tionde skolår, som ordnas genom exempelvis TUVA. TUVA är en förberedande utbildning före examensutbildning, vars syfte är att göra den studerandes framtidsplaner tydligare, och att få mera kompetens för examensutbildning.
TUVA är en ny utbildningsväg och betyder detsamma som den tidigare "tionde årsklassen". Man kan ansöka om det våren 2022 i en gemensam ansökan eller i en löpande ansökan under hela året. TUVA finns åtminstone vid Vamia i Vasa, men detta är dock på finska, och jag måste säga att jag är lite osäker på vilka tjänster som finns var på svenska, eftersom det här systemet är helt nytt. Jag rekommenderar att du tar kontakt med antingen studiehandledaren på din skola eller ungdomsuppsökarna i din kommun ifall det här alternativet intresserar dig, de borde kunna ge dig mera info eller åtminstone ta reda på!
Du nämnde ett mellanår som en möjlighet. Tyvärr är detta inte möjligt under grundskolan, d.v.s. mellanår kan man ta först efter andra stadiets utbildning, d.v.s. efter att du avlagt antingen en yrkesexamen av något slag, eller gått en gymnasieutbildning. Söker du inte till någon skola efter grundskolan är det kommunens skyldighet att erbjuda och ge dig vägledning, men kommunen kan även anvisa en studieplats.
En annan av möjligheterna till obligatorisk utbildning är ett år på folkhögskola. På folkhögskola kan du stärka dig själv och och studiekompetens samtidigt som du får stöd i att planera ditt liv och din framtid. Att studera, äta och bo på folkhögskolan är gratis (om utbildningen du läser är en utbildning avsedd för obligatorisk utbildning, men det brukar inte vara dyrt annars heller). Efter folkhögskola kan du normalt söka till yrkesskola eller gymnasieskola. Ansökningar till folkhögskolor görs normalt i en gemensam ansökan. På vissa folkhögskolor är det möjligt att t.ex. höja betygen från grundskolan eller slutföra gymnasiestudier till exempel (dessa är dock inte obligatoriska).
Att studera på en folkhögskola upplevs ofta vara mindre stressande och ge mycket; på folkhögskolan kan du styra dina studier efter dina egna intressen och välja i studieutbudet. Du kan fokusera på till exempel sport, hälsa, musik eller språk. Man får också lära sig bättre studieteknik.
Vi föreslår att du går in på DEN HÄR sidan, och sen filtrerar sökandet så att du söker efter folkhögskolor på svenska (ifall du vill studera på svenska). Då ser du alla folkhögskolor som finns på svenska i Finland, och vad de specialiserar sig på. Det går också att begränsa sökningen till olika regioner.
Om inget av ovanstående lockar dig kan du även söka dig exempelvis till verkstadsverksamhet. Till exempel driver Kultsa i Vasa en köksverkstad där unga kan arbeta i ett halvår. Man får en liten ersättning för tiden men även hjälp med framtidsplanering och annan form av personlig vägledning. After Eight i Jakobstad erbjuder också olika verkstadsverksamheter, inom caféverksamhet, media, eller hantverk. Tyvärr är dessa ungdomsverkstäder bara tillgängliga för invånare i den egna staden, det vill säga Vasa eller Jakobstad i dessa fall, men vissa kommuner kan ha betalningsförbindelser för tjänster som dessa, så att även unga från andra kommuner kan söka sig dit. Om du vill så kan du vända dig till DIN kommuns ungdomsarbetare i ärendet och fråga hur detta fungerar i din kommun och ifall de gör betalningsförbindelser, och i så fall i vilka situationer? Det går också att du frågar din studiehandledare.
Visste du att det också går att genomföra gymnasiet på en längre tid än tre år? Rektorn kan ge tillstånd att genomföra heltidsstudier på högst fem år, men att klara gymnasiet på bara fyra år är redan en märkbar lättnad! Studierna planeras tillsammans med studiehandledaren. Det är bra att involvera studiehandledaren redan i planeringsfasen. Tveka inte att ta stöd av proffs i olika hjälptjänster. De finns där för dig!
Nu rekommenderar jag dig att fara till kuratorn och studievägledaren på din skola. Du kan diskutera ditt stresstillstånd och bekymmer med kuratorn. Vid behov kan hen vägleda dig vidare med måendet, om du känner att det är nödvändigt.
Är din migrän under behandling hos en läkare eller har du klarat det på egen hand hittills? Skolhälsovårdaren kan hjälpa dig med migrän genom att hänvisa dig till sjukvården. Studievägledaren vet däremot hur man specifikt hjälper dig att skissa upp din studieväg. Kom ihåg att allas studieväg är olika och du behöver inte jämföra din med andras väg!
Vi har nämnt det några gånger här redan – men kontakta gärna även uppsökande ungdomsarbetaren i din kommun. Hen kan din kommuns serviceområde bäst och hen kan hjälpa och stötta dig redan nu, inför den gemensamma ansökan på våren. Om du känner att din ork för allt det här är begränsad kan hen säkert också följa med dig på till exempel ett skolmöte. Ett sådant möte kan vara nödvändigt om du vill organisera exempelvis gymnasiestudier med studievägledare och skolpersonal. En uppsökande ungdomsarbetare kan också stötta dig i liknande möten om du känner att du själv inte orkar allt detta på grund av stress. Skolor kan också ta emot olika elever på olika sätt, beroende på skola; så det går bra att komma med egna önskemål till skolan och se ifall skolans personal har resurser som kan hjälpa dig så att du orkar bättre.
Sjukskrivning kan beviljas av läkare. Jag kan inte säga hur länge läkaren skriver ut eller kan skriva ut på en gång. Sjukskrivning är dock ett giltigt skäl att vara borta från skolan, om läkaren anser att du inte är i skick att gå i skola just då. Under sjukskrivning förlorar du dock inte din studierätt ifall du kommit in till en utbildning, och du kommer heller inte att bli föremål för några andra påföljder. Kuratorn kan också hjälpa dig i denna fråga, ifall du vill söka sjukvård och fundera på en eventuell sjukskrivning.
Du har redan varit riktigt smart att kontakta oss. Bra! Ta sedan emot all hjälp; tillsammans med proffsen kommer du definitivt att få en bättre uppfattning om dina framtidsplaner och du kommer förhoppningsvis att må bättre redan när du får upplevelsen av att du får stöd och att du inte är helt ensam.
All styrka till dig, och lycka till!
Kram, Stinke och Kix