Osäker
08.04.2024
Hej! Jag är på G med en kille. Vi har skickat bilder oså från första dagen. Och snabbt kommer det fram att han tänder på en specifik sak. Jag har skickat just det han vill ha några gånger men är inte riktigt bekväm me de. Eller javet int. Känns läskit, skämmigt och jaa… men han är jätte peppande och snäll. Och förstår om jag säger nej. Men han vill ändå jag ska öva på det osv. Så kommer skämmandet gå över om jag skickar å övar eller ska ja gö honom besviken? Är så tudelad H
Rosanna farg

Nuorisotiedottaja Rosanna Vastaa
09.04.2024
Hej!
Tack för din fråga. Ingen människa kan tvinga eller pressa någon annan att göra något som hen inte är bekväm med. Även när det kommer till bilder är det viktigt att vi respekterar varandras gränser. Du behöver inte bli bekväm med att skicka en viss typ av bild till honom om det inte är något du absolut vill och försöker sträva efter. Vi väljer själv det digitala fotavtrycket vi vill lämna efter oss och man ska inte behöva bli övertalad att skicka bilder på sig själv.
Nu skriver du inte ut vilken typ av bild det är han vill att du ska skicka men jag tycker ändå det är viktigt att poängtera ut att när det kommet till lättklädda bilder, nakenbilder eller bilder av en sexuell natur är det extra viktigt att man är 100% bekväm när man tar såna bilder och skickar dom vidare. Precis som att det är extremt viktigt att man är bekväm med alla handlingar som involverar fysisk närhet eller sex. Bilder är inget undantag. När det kommer till nakenbilder måste båda parterna vara över 18 år och BÅDA måste samtycka. Att tjata eller manipulera sig till ett ja är inte samtycke.
Att säga att du borde öva på att bli bekväm med att skicka en viss sorts bild låter i mina öron aningen manipulativt. Du måste inte bli bekväm med något som du inte naturligt är bekväm med. Alla människor är olika och vi har alla olika personliga gränser för vad vi själva och vår kropp tycker att är okej. Känsla av oro, obehag eller obekvämhet är där för att skydda dig och det är din kropps sätt att varna dig för faror och sånt som inte känns bra. Jag tycker personligen att det är väldigt viktigt att lyssna till de signalerna kroppen skickar ut är det kommer till saker som fysisk närhet, sex och sociala medier. Lita på att du vet bäst själv.
Den här killens behov av en viss typ av bild är inte viktigare än din rätt att känna dig trygg och bekväm. Den är inte heller viktigare än din rätt att få dina gränser respekterade. Kom ihåg att ingen bra partner blir besviken för att du inte vill skicka en viss typ av bild eller utföra en viss typ av sexuell handling. En bra partner förstår och ger dig inte skuldkänslor för att du inte vill.
Det är också viktigt att nämna att de bilderna du skickat till honom endast är för hans ögon. Han får alltså inte visa, publicera eller dela dom med någon utan ditt samtycke. Om man gör en sådan sak gör man sig skyldig till kränkning av den sexuella självbestämmanderätten, vilket är brottsligt. Skulle en sådan sak hända kan du alltid ta kontakt med polisen eller brottsofferjouren.
Jag vill såklart inte skrämma upp dig här och jag säger absolut inte att den här killen försöker manipulera dig och kommer sprida dina bilder. Det är inte det som är poängen men det är viktigt att känna till att såna saker kan hända och därför är det så viktigt att lyssna till den egna magkänslan och lita på sina instinkter.
Om du inte är bekväm med att skicka bilderna som han frågar efter tycker jag att du ska säga det till honom och hoppeligen kommer han förstå och respektera ditt val. Kom ihåg att du inte behöver vara någon annan till lags på bekostnad av din egen trygghet. Jag hoppas att ni kan ha en bra, givande, öppen och ärlig diskussion tillsammans med den här killen som samtidigt kan öppna upp en fin diskussion om gränser och samtycke. Det är som sagt viktigt att båda är bekväma med allt som ni gör tillsammans och att båda känner sig hörda, sedda och att båda får sina gränser respekterade. Då har ni alla möjligheter att bygga upp en stark och hälsosam relation baserad på ömsesidig respekt och empati.
Hoppas det här var till någon hjälp. Det är bara att höra av sig om du funderar över något!
Kram,
Rosanna