p-piller
16.06.2025
Jag har nyligen börjat med p-piller, när märker man om man får större bröst? Alltså hur lång tid tar det innan man märker skillnad? hejj

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
17.06.2025
Hej,
Ibland hör man tjejer säga att de fick större bröst då de började med p-piller, och det är sant att hormonerna i p-piller kan påverka bröstvävnaden något, precis som under graviditeten, men det handlar snarare om en sorts svullnad än att p-pillren faktiskr skulle få brösten att växa, för det finns inga sådana mediciner eller medel som i sig skulle få enbart brösten att växa. Men eftersom många börjat äta p-piller i den ålder där du är just nu, så brukar det sammanfalla med deras normala utveckling, och rent teoretiskt så är dina bröst knappast färdigutvecklade ännu så de kommer högst antagligen att växa.
Om man märker av en förändring i brösten till följd av p-pillren så brukar det ske under de första tre månaderna, eftersom svullnad och ömhet i brösten räknas som en av biverkningarna.
Kram,
Tessi