P-piller vs. p-stav
08.12.2013
Hejsan svejssan!
Nu kommer det lite frågor här
1. Hur stor är risken/chansen att östrogenet i p-piller påverkar bröstens storlek?
2. Är det 100% säkert att en p-stav funkar i 3 år eller finns det risk att den slutar funka tidigare så man kan bli gravid?
3. Har man någon mens när man har p-stav?
4. Kan ni göra en lista på vad som är positivt & negativt med både p-piller och p-stav? Sun
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
10.12.2013
Hej!
1. Det kan påverka brösten, men inte i stora drag, mest är det ju frågan om svullnad i början av att man börjat ta pillren.
2. Den funkar nog i 3 år, säkert lite mera också, men detta bör man ju förstås inte säga åt tjejerna :) Om man nu går och byter inom en månad är det nog bra. Tex spiraler vet jag att man ibland kan ha även ett halvt år längre, om man är en kvinna i den åldern att man ej så lätt mera blir gravid.
3. Med p-stav är det som med spiral och minipiller; man kan ha helt vanlig mens, man kan bli helt utan mens, man kan ha mens bara nu och då, eller bara i början. Vanligt är att man slutar ha mens helt. Kan komma brun flytning iställer för mensen också. Man kan även vara mensfri hela tiden men mitt i allt få en mens. Så, allt är möjligt, men vanligast är att mensen inte kommer, eller är mycket sparsam. Ibland har man "menssymtom", men ingen blödning.
4. Detta med risker så bör man nästan läsa tex på vilken p-piller förpackning som helst, men:
Vanliga kombinationspiller gör mensen regelbunden, oftast minskar menssmärtorna, hjälper mot akne, är en bra preventivmetod OM man använder rätt.
Kan ej användas om man har blodproppar i släkten, nära anhöriga, då kan man testas med SPR:s test för risken för blodpropp, om man bär en gen som ökar risken enomt. Mera info och testen görs via prev.rdg. Biverkningar vanligast, huvudvärk, humörsvängningar, i början lite finnar, ibland mellanblödningar första månaderna. MÅSTE komma ihåg att tas varje dag.
P-stav: Bra för den som ej kan använda vanliga kombinationspiller, innehåller ej östrogen. Passar trots migrän. Inget att komma ihåg, bara nyte var 3:e år och vanliga kontroller.
Mensen kan vara som ovan nämt i texten.
Minipiller, passar för den som ej kan ta vanliga piller, ev biverkningar som med stav och vanliga piller, skyddar ej mot finnar. Måste tas varje dag.