panik pt. 2
10.01.2021
Okej, jag är 1 vecka sen med mensen. Tog ett graviditetstest på natten, 3 tiden eftersom jag har varit stressad och ville snabbt få resultat, teste visade negativt men är de 100% accurate då jag tog det på natten? Hur sen kan min mens vara? :-)

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.01.2021
Hej,
Hur pålitligt ett graviditetstest är har ingenting att göra med vilken tid på dygnet testet tas (ja, i vissa fall talar man om att test skall tas i morgonurin, men det beror på att man då har varit okissad längre så att urinet har funnits i blåsan i mer än 2 timmar).
Det som egentligen spelar roll för huruvida graviditeten syns på ett test är hur länge det är sedan ni hade oskyddat sex och hur lång tid det gått sedan befruktningen. Om det är mer än 3 veckor sedan så skulle graviditeten synas på testet, men om det är mindre än tre veckor så kan man få ett falskt negativt resultat. Då man blir gravid börjar det utsöndras ett hormon med urinen och det är förekomsten av det hormonet som man kollar med graviditetstestet - men det tar ett tag innan kroppen producerar såna mängder av det hormonet att det syns i urinen och därför kan man inte testa sig t.ex. nästa dag.
Med tanke på att du tog ett akut p-piller (?) i December så är det inte alls konstigt fast din mens är sen. Men då det gått tre veckor eller mer sedan det oskyddade samlaget så kan du testa dig och lita på det svar som kommer.
Ta det lugnt <3
Kram,
Tessi