Peräpukama
31.01.2018
Moi!
Minulla on ollut sisäinen pukama nyt ehkä pari kuukautta. Pukama tulee ulkopuolelle usein ulostamisen jälkeen, mutta menee takaisin sisään. Se on ollut kivuton kokoajan ainakin tähän asti. Mutta tänään melko kovan ulosteen jälkeen paperiin ilmestyi normaalin punaista verta, mutta vaan yhteen paperiin. En käytä mitääk voiteita tms. Lääkärillä olen käynyt katsoi nopeasti ja arveli myös olevan melko mitätön. Pukama syntyi luultavasti kovasta ponnistelusta aikoinaan. En ole kehdannut kertoa vanhemmilleni, ajattelin sen olevan turhaa ja myös todella outoa sanoa. Mitä pitäisi tehdä, vai pitäisikö tehdä mitään?
Kuiduista ja juomisesta olen kuullut jo, sekä liikkumista pitäisi hieman varmaan lisätä. Vituttaa todella paljon tämä, häviääkö se koskaan?! Kiitos. Rypäle:(
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
06.02.2018
Hei ja kiitos viestistäsi.
Peräpukamat ovat laajentuneita peräaukon laskimoita. Tavallisia syitä pukamiin ovat esimerkiksi ummetus, istuminen pitkään paikallaan ja ylipaino. Usein peräpukamat ovat oireettomia. Yleisin oire on verenvuoto. Voi esiintyä myös kutinaa ja epämiellyttävää tunnetta. Pukamat aiheuttavat kipua yleensä siinä tilanteessa, kun peräpukaman sisällä tapahtuu verenpurkauma tai syntyy peräaukon alueelle haavauma.
Terveyskirjaston mukaan oireettomia pukamia ei tarvitse hoitaa. Jos pukamiin liittyy vaivoja, hygienia on tärkeä: Peräaukko pestään 1–2 kertaa päivässä ja aina ulostamisen jälkeen, kuivataan hyvin välttäen hankaamista. Peräpukamavoiteita saa apteekista tilapäiseen lievitykseen. Kun verenvuoto on runsasta tulee hakeutua hoitoon. Samaten hoitoon on hakeuduttava, kun häiritsevät vaivat kestävät päiviä tai viikkoja omahoidosta huolimatta. Pukamat voivat myös luiskahtaa peräaukon ulkopuolelle tai aiheuttaa äkillistä kipua. Tällöin on hakeuduttava myös hoitoon.
Peräpukamat voidaan yleensä hoitaa yleislääkärin vastaanotolla. mainitsit, että olet käynyt lääkärillä jo kertaalleen. Jos sinusta tuntuu, että vaiva pitkittyy, niin on hyvä hakeutua lääkärin hoitoon. Esimerkiksi tältä sivulta löydät omahoito-ohjeita (http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00058 ).
Tsemppiä ja toivotaan, että vaivasi paranee pian.
t. Mika - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.