Pimpin punaiset näppylät
15.02.2025
Pimpissäni on jotakin punaisia näppylöitä.Siteitä olen käyttänyt normaalisti ja seksiä en ole koskaan harjoittanut. Olen 20. Mietin olisiko pimppini jäänyt pissaiseksi ja miten pimppi sitten kunnolla pyyhitään? Pitääkö vessapaperia ottaa kaksin kerroin ja pyyhitäänkö pimpin keskestä eteenpäin vai taaksepäin (peräaukkoa kohti)? Vai paineellaanko pimppi kuivaksi? Täytyykö häpyhuulia levittää ja pitääkö pyyhkiä myös klitoriksen luota? Saako klitorikseen koskea? Sattuuko se? Pyyhinkö pimppini huonosti?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
24.02.2025
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kutisevatko näppylät ja kuinka kauan ne ovat olleet iholla? Oletko sheivannut alapääsi karvoitusta? Joskus iho voi ärsyyntyä karvoituksen vähentämisestä. Tämä ärsytys voi näkyä kutisevina, punaisina näppyinä iholla. Tuolloin näppylät ovat oikeastaan sisäänpäin kasvaneita karvoja, eivätkä näppyjä.
Genitaalialueille voi tulla joskus myös finnejä tai hikinäppyjä. Siteet (tai esimerkiksi myös vahvat pesuaineet) voivat ärsyttää herkkää intiimialuetta ja siteet voivat myös hautoa liikaa. Hautunut iho voi oireilla ja toisaalta hautova ympäristö on oivallinen kasvualusta erilaisille bakteereille. Myös erilaiset ihottumat voivat oireilla alapäässä.  Mikäli näppylät eivät hyvästä hygieniasta huolimatta lähde, ne muuttavat muotoaan (alkavat esim. rakkuloida) tai alkavat oireilla kivuliaasti tai kutisevasti, on hyvä käydä näyttämässä niitä gynekologille tai ihotautilääkärille. Alapäähän voi tulla tulehdus, vaikka seksikontakteja ei olisikaan. Kertomasi perusteella en kuitenkaan olisi huolissani, vaan seurailisin tilannetta. Voit myös antaa alueelle ilmakylpyjä, esimerkiksi mahdollisuuksien mukaan vaikka nukkua alasti.
Hyvästä hygieniasta huolehtiminen on kuitenkin tärkeää. Intiimialue on hyvä pestä päivittäin lämpimällä vedellä. Näppyjä voi myös pestä intiimialueelle tarkoitetulla pesuaineella. Pimppiä pestäessä on hyvä pestä häpyhuulten välitkin, mutta vettä ei saa suihkuttaa vaginan sisälle, jotta sen ph-tasapaino ei häiriinny.
Vessassa käydessä on hyvin tärkeää pyyhkiä edestä taaksepäin, jotta peräaukosta ei pääse kulkeutumaan bakteereita virtsaputkeen. Voit pyyhkiä tai taputella, käyttää paperia yksin,- tai kaksinkertaisena. Valinta on sinun, kunhan pyyhkimissuunta pysyy edestä taaksepäin suuntautuvana.
Omaan klitorikseen saa koskea, jos haluaa. Sen koskettamisen ei pitäisi sattua, vaikka se onkin hyvin herkkää aluetta.
T. Stinke