Pojkvän fick utslag
14.05.2025
Hej! När min pojkvän gick ner på mig så fick han utslag på hakan och jag undrar varför. Kan det vara så att jag har någon könssjukdom, att jag inte är tillräckligt ren (duschar varje dag), eller är det normalt? Jag använder inte heller nån intimtvätt för jag har hört att det bara skapar svamp och är dåligt för underlivet. Vad ska vi göra? pusi

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.05.2025
Hej,
Det är inte så lätt att veta vad hans utslag kan bero på, men det du kan vara alldeles säker på är att de inte beror på att du skulle vara "för smutsig", och det låter osannolikt att det skulle röra sig om en könssjukdom. Min spontana fråga är om du rakar dig i underlivet och om det således kan vara din "stubb" som orsakade utslagen? Det är t.ex. inte ovanligt att tjejer som hånglar med killar som har skäggstubb kan uppleva irritation i ansiktet efteråt, och det beror ju inte på att killen skulle vara "oren" utan på att skäggstubben är vass. Så om utslagen såg ut som generell rodnad i huden som sedan försvann ganska snabbt så gissar jag på det. Även om du inte rakar dig så kan det ju uppstå friktion mot hans haka då han slickar dig.
Det andra alternativet är att han är jättekänslig för just dina kroppsvätskor, men det låter osannolikt att det isåfall skulle vara just på hakan han reagerar och inte t.ex. läpparna eller tungan som ändå är mer i "direktkontakt". Har din pojkvän andra allergier eller känslig hud?
Beroende på hur traumatiskt han upplevde att det var så får ni testa pånytt och se om det händer igen, nu då ni är medvetna om att det kan vara din stubb/hårväxt. Om han får nya utslag på hakan så kan ni smörja dessa med t.ex. hydsrokortison så kommer de att försvinna snabbt.
Kram,
Tessi