Kenen kanssa voisin puhua seksistä?
28.04.2024
Mikä olisi oikea taho auttamaan minua, kun olisi tarve saada puhua seksistä ihan suoraan? Tarkoitan tällä, kuinka voimakkaat halut ovat normaaleja ja kuinka monta kertaa itsetyydytystä harrastan viikoittain. Haluaisin, että voisin keskustella tästä jonkun seksuaalisuuden asiantuntijan kanssa, joka ei ainakaan kiusaantuisi ja punastelisi, kuten luulen meidän koulun terkkarin tekevän. Olisi tärkeää itselleni saada tietää, olenko ns. normaalissa kehityksessä, ja myös keskustella yhteiseen seksiin tyttöjen kanssa kuuluvista asioista.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
03.05.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kiva, että olet kiinnostunut omasta kehityksestäsi ja olet valmis kehittämään seksuaalitaitojasi!
Seksuaalineuvojat ovat seksuaaliasioihin erikoistuneita henkilöitä, jotka osaavat antaa kattavaa neuvontaa seksuaaliasioissa. Heidän kanssaan voi puhua kaikesta seksiin liittyvästä ilman pelkoa siitä, että he tuntisivat olonsa kiusaantuneiksi. Heidän vastaanotollaan asiakas itse saa valita aiheet, joista haluaa keskustella. Lisäksi on olemassa seksuaaliterapeutteja, jotka menevät neuvoja syvemmälle. Uskon kuitenkin, että tapauksessasi seksuaalineuvonta olisi varmasti oikea paikka!
Esimerkiksi täällä Vaasassa seksuaalineuvontaan voi varata ajan Vaasan kaupungin ehkäisyneuvolasta suoraan Eva-Maria Rajamäen puhelinnumerosta, joka on 040 511 6380.
Lisäksi on paljon henkilöitä, jotka antavat seksuaalineuvontaa omalla toiminimellään yksityisesti. Sellainen maksaa, hinnat riippuvat neuvojasta, mutta usein hinta liikkuu n. 60 eurossa/tunti/käynti. Seksuaalineuvojia työskentelee usein myös esimerkiksi yksityisillä lääkäriasemilla.
Mikäli et ole vielä käynyt terkkarilla puhumassa näistä asioista, kehotan kokeilemaan! Vaikka asia tuntuu varmasti sinusta kiusalliselta ja vaikealta (seksuaalisuuteen liittyvät asiat tuntuvat usein ihmisistä niin intiimeiltä, että niistä on vaikea toiselle puhua), on terveydenhoitaja kuitenkin terveyden ammattilainen: he suhtautuvat asioihin kuin asioihin töissä ollessaan asioina. Seksuaalisuuteen liittyvät asiat on ammattilaisille asioita muiden joukossa, niissä ei ole mitään hävettävää.
Myös meille voi laittaa kysymyksiä, mikäli jokin asia erityisesti mietityttää. Meilläkin täällä Decibelissä toimii seksuaalineuvojia, kuten Teresa Backas sekä Päivi Tuomisto, jotka voivat auttaa sinua kysymyksissäsi.
Haluan kuitenkin muistuttaa, että sinun iässäsi on normaalia, että mieli voi olla voimakkaastikin seksuaalisesti virittynyt. Silloin itsetyydytyskin voi olla runsasta, sitä voi tehdä vaikka useasti päivässä. Mikäli itsetyydytys ei estä sinua toimimasta päivittäisessä arjessasi, on itsetyydytyksesi määrä normaalia. Jos itsetyydytys alkaa aiheuttaa sinulle kipua tai siitä tulee pakonomaista tai estää sinua tekemästä asioita, on seksuaalineuvojan kanssa hyvä keskustella.
Toivottavasti tästä oli sinulle apua,
Terkuin Stinke