Anaaliyhdynnät
09.05.2023
Haluaisin tietoa yhdyntöihin liittyen. Erityisesti kiinnostaa anaaliyhdynnät. Mistä johtuu, että anaaliyhdynnät nähdään jotenkin erityisenä vaginayhdyntöihin verrattuna? Miksi anaaliyhdynnät ovat paljon harvinaisempia kuin vaginayhdynnät? Onko niin, että pyllyä ei ole tarkoitettu yhdyntöihin? Olen luullut, että riittävän pitkä esileikki ja runsas liukuvoiteen käyttö mahdollistaisivat anaaliyhdynnät vaikka päivittäin. Eikö anaaliyhdyntä voi tuottaa naiselle yhtä ihanaa nautintoa kuin yhdyntä pimppiin? Voidaanko anaaliyhdynnässä olla ilman kondomia, jos on varmaa ettei tauteja ole? Ja tuleeko sperma pois pyllystä ennen kuin nainen käy kakalla?
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi Vastaa
15.05.2023
Hei,
Yhdynnän biologinen tarkoitus on suvun jatkaminen, ja silloin on tärkeää, että penis purkaa siittiönsä emättimeen, josta ne voivat uida hedelmöittämään munasolun. Peräsuolen biologinen tehtävä on poistaa kehosta kuona-aineita eli ulostetta. Tämä saattaa olla syynä siihen, että anaaliyhdyntöjä vieroksutaan ja pidetään usein jotenkin likaisina. Asenteet ovat kuitenkin muuttumassa, peppuseksi ei enää ole niin kiellettyä kuin ennen, jolloin sen ajateltiin sopivan vain homomiehille. Nykyään tiedetään ja hyväksytään, että peräaukko on erogeeninen alue ja sen hyväily ja hieronta voivat tuoda suurta nautintoa kaikille sukupuolille. Anaaliseksin kokeminen on kuitenkin hyvin yksilöllistä, ja siinä on syytä edetä varovasti. Jotkut naiset voivat nauttia anaaliyhdynnästä kovastikin, ja toiset eivät halua edes kokeilla sitä, ja molemmilla on täysi oikeus omaan mielipiteeseensä. Vaginassa on paikannettu useita erogeenisiä alueita, jotka voivat tuottaa naiselle nautintoa, esimerkiksi g-piste ja kohdunkaulan suu, lisäksi ihon alle suurimmaksi osaksi jäävä klitoris saa stimulaatiota yhdyttäessä pimppiin. Peräsuolessa on vähemmän tuntoherkkyyttä kuin peräaukon alueella ja nautinto tulee lähinnä suolessa muodostuvan paineen ansiosta.
Hivpointilla on perusteellinen anaaliseksin abc:  https://hivpoint.fi/anaaliseksin-abc/
Vaikka abc onkin suunnattu sivuston perustehtävän eli hiv-tartuntojen ehkäisemisen vuoksi lähinnä miehille, monet asiat pätevät myös naisen peräaukkoon. Erona on mm. se, että miehillä on eturauhanen, joka voi tuottaa peräaukon kautta stimuloituna mielihyvää.
Tässä on tärkeää kommunikaatio, että asiasta keskustellaan avoimesti ja asetetaan yhdessä pelisäännöt sille, miten edetään. Jos suostumus on molemminpuolista peppuseksin voi aloittaa peräaukon lempeästä koskettelusta. Ensimmäisellä kerralla ei välttämättä kannata edetä penetraatioon, vaan pysytellä peräaukon suulla. Koskettelussa ja hyväilyssä on hyvä käyttää liukuvoidetta, joka tekee siitä miellyttävämpää, peräaukon sulkijalihas on todella tiukka ja vaatii rentoutumista avautuakseen. Jos nainen nauttii ja haluaa edetä penetraatioon, kondomin käyttö on suositeltavaa. Suolessa voi olla ulostetta, joka voi aiheuttaa sotkua ja bakteeritartunnan vaaran.
Uskoisin, että sperma valuu peräsuolesta ulos viimeistään seuraavan ulostuksen mukana.
Mukavaa kesää!
Päivi