Ghkk
24.05.2023
En haluaisi olla hetero nainen. Olen pettynyt miehiin ja luottamus on täysin poissa. Olisin halunnut olla aseksuaalinen ja aromanttinen mutta se ei ole mahdollista. Fhjkl
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
24.05.2023
Hei,
Kiitos yhteydenotostasi. Ikävä kuulla, että olet pettynyt miehiin ja luottamuksesi heitä kohtaan on poissa. Kirjoittamasi perusteella tulkitsen, että kannat mukanasi ikäviä kokemuksia, jotka ovat vaikuttaneet tuntemuksiisi ja mietteisiisi koskien seksuaalisuuttasi. Mikä ikinä onkaan johdatellut sinut tähän pisteeseen, olen siitä pahoillani.
Oma seksuaalinen suuntautuminen voi välillä turhauttaa. Sitä kun ei voi valita eikä siihen pysty itse vaikuttamaankaan. On kuitenkin harmillista, että sinusta tuntuu siltä, että haluaisit olla aseksuaalinen tai -romanttinen, mutta et koe sen olevan mahdollista. Sellaisen tuntemuksen kanssa on varmasti rankkaa olla.
Onko sinulla lähipiirissäsi joku, jonka kanssa voisit keskustella tästä? Olisi tärkeää, ettet jäisi näiden ajatusten kanssa yksin. Voisi myös olla hyvä käydä keskustelua aiheesta ammattilaisen kanssa, mikäli koet, ettet pääse näistä ajatuksista ja tuntemuksista irti.
Tärkeintä tässä kohtaa olisi keskittyä omaan hyvinvointiisi ja priorisoida sitä. Seksuaalisuus on laaja käsite, eikä ole aina tarkoituksen mukaista yrittää löytää itselleen sopivaa ”lokeroa”. Voit rauhassa keskittyä itseesi ottamatta paineita seksuaalisesta suuntautumisestasi. Jos voit itse hyvin, avaat myös oven tuleville kumppaneille, joiden kanssa voit avoimesti keskustella siitä miltä sinusta tuntuu. Voi myös olla hyvä hetken aikaa vain olla itsensä kanssa ilman kumppania ja tunnustella miltä se tuntuu. Rakkauden kohdetta on vaikea valita, mutta suhteen aloittamisesta voit itse päättää.
Toivotan sinulle kaikkea hyvää jatkoon ja ihanaa kesän alkua!
Halit, Lila