Kaverit
24.07.2023
Hei, musta on alkanu tuntuu siltä niinku mun kaikki kaverit on etääntyny musta. Kaikki vaa lähtee ja jättää mut. Ja se stressaa en tiiä miks mut kuitenki. Kaikki on vaa menny päi persettä viime aikoina, emt. Lätkäjätkä
Lila Kaki

Nuorisotiedottaja Lila Vastaa
25.07.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi ja yhteydenotostasi. Ikävä kuulla, että sinusta tuntuu siltä, että kaikki kaverisi ovat etääntyneet. Kerrot, ettet tiedä miksi tunnet itsesi stressaantuneeksi asian tiimoilta. Haluan kuitenkin kertoa sinulle, että on täysin normaalia tuntea niin. Olet rohkea kirjoittaessasi tuntemuksistasi tänne meille ja kertoessasi asiasta avoimesti, kiitos siitä. On ensiarvoisen tärkeää, ettei jää tunteidensa kanssa yksin.
Ystävyyssuhteet voivat välillä aaltoilla, se on täysin normaalia. Välillä voidaan olla todella läheisiä ja toisinaan vähän etäisempiä. Elämäntilanteet muuttuvat, joka voi johtaa siihen, että aika ajoin ollaan astetta etäisempiä, sekin kuuluu ystävyyssuhteisiin. Kirjoitat kaikkien vain lähtevän ja jättävänsä sinut. Onko jotain sattunut tai onko jokin asia muuttunut lähiaikoina? Toisinaan voi olla hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään mistä tunteet kumpuavat. Tunteita kannattaa aina kuunnella, mutta ne eivät aina vastaa todellisuutta täysin. Tunteet viestivät meille asioista, joten niiden alkuperää voi olla hyvä tarkastella lähemmin. Voisitko ottaa asian puheeksi kavereidesi kanssa? Oletko saanut selitystä sille, miksi kaverisi ovat ottaneet sinuun etäisyyttä? Kannattaa rohkeasti ottaa asia puheeksi, mikäli vain mahdollista, jotta voit saada selkeyttä siihen mitä on meneillään. Muista kuitenkin, että ystävyyssuhteiden perusta on vuorovaikutus, ei se, että jompikumpi osapuoli yksinään ylläpitää ystävyyttä. Yhteydenpito on yhtä paljon molempien osapuolten vastuulla. Voi kuitenkin olla niin, että välillä toinen ottaa suuremman vastuun yhteydenpidosta, mutta tarkoitus ei ole, että VAIN toinen tekee sen AINA.
Mainitset myös, että kaikki on viime aikoina mennyt huonosti. Onko lähipiirissäsi ketään, jolle voisit puhua tuntemuksistasi? Voisitko puhua esimerkiksi ystävälle, vanhemmalle tai jollekin sukulaiselle siitä miltä sinusta tuntuu? Puhuminen ei automaattisesti ratkaise kaikkia ongelmia, mutta se helpottaa oloa ja auttaa ajatusten selkeyttämisessä. Mikäli sinusta tuntuu siltä, ettet voi avautua näistä asioista kellekään ennestään tutulle henkilölle, jätän sinulle tähän alle muutamia tahoja, joihin voit olla yhteydessä. Nämä tahot ovat olemassa juuri siksi, että voivat auttaa, kun sitä tarvitset.
• Sekasin-chat: Sekasin-chat päivystää ma-pe klo 9–24 ja viikonloppuisin klo 15–24. Chat on suunnattu 12–29-vuotiaille. Chatissä voit kirjoittaa anonyymisti sinua askarruttavista aiheista.
• Nuorisoasema Klaara: Klaarassa saa neuvontaa, ohjausta ja kahdenkeskisiä tukikeskusteluja luottamuksellisesti ja maksuttomasti. Klaara sijaitsee Vaasassa. Voit varata ajan puhelimitse arkisin klo 9–11 numerosta 040 7276888 tai poiketa toimipisteellä ilman ajanvarausta arkisin kello 9-11.
• Mannerheimin lastensuojeluliiton puhelin: Puhelinpäivystys lapsille ja nuorille numerossa 116 111 on avoinna päivittäin vuoden jokaisena päivänä. Puhelin päivystää ma-pe klo 14–20, la-su klo 17–20.
Kesäloman päätyttyä voit toki olla yhteydessä myös oman koulusi oppilashuoltoon, jonka kautta pääset juttelemaan asioista esim. koulukuraattorin tai koulukoutsin kanssa.
Rohkaisen sinua puhumaan ja kertomaan siitä, miltä sinusta tuntuu. Samalla tavalla kuin uskalsit kirjoittaa tänne meille. Elämään kuuluu niin hyvät kuin huonotkin hetket, mutta ei ole tarkoitus voida huonosti taukoamatta. Haluan muistuttaa sinua siitä, että sinussa ei ole mitään vikaa. Mitä ikinä ystävyyssuhteissasi onkaan tapahtunut, on jokaisessa asiassa aina kaksi puolta.
Toivottavasti tästä oli sinulle apua. Voit aina olla yhteydessä tänne Decibeliin uudestaan, jos siltä tuntuu – olemme täällä, jos sitä tarvitset. Sinä et ole yksin <3
Halit, Lila