Opettaja tulee suihkuun oppilaiden kanssa
27.03.2024
Meillä on koulussa liikunnan opettaja tullut jonkun kerran suihkuun yhdessä tyttöjen kanssa. Hän on noin 25v nainen. Itse olen kiinnittänyt huomiota hänen alusvaatteisiin. Hänellä on mustat stringit ja rintsikat. Jotkut pojat kuolaa häntä, kun hän on niin seksikkään näköinen. Olen miettinyt, haluaako hän esitellä alusvaatteitaan ja vartaloaan meille oppilaille. Jotkut eivät pidä hänestä juuri tuosta syystä, ja jotkut tytötkin kadehtivat hänen ulkonäköä. Onko oikein, että opettaja käy suihkussa kanssamme?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
27.03.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Jäin viestissäsi pohtimaan, että miksi sinulle on syntynyt sellainen mielikuva, että opettajasi haluaisi esitellä vartaloaan alusvaatteisillaan teille oppilaille? Mustien alusvaatteiden käyttäminen tai nuorehko ikä eivät saa minua ajattelemaan mitään sen suuntaista, että hän ylittäisi sopivan rajoja. Minun on aikuisena ihmisenä vaikea kuvitella, että aikuinen opettaja haluaisi oppilaidensa huomiota kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa tai muodossa.
Nuorilla hormonit hyrräilevät puberteetin vuoksi kovilla kierroksilla ja sukupuoliasiat kiinnostavat sekä tyttöjä että poikia. Hormonitoiminta vaikuttaa myös seksuaaliseen heräämiseen. On myös normaalia, että seksuaaliset impulssit voivat joskus kohdistua esim. opettajaan, joka voi tavallaan olla myös turvallinen ihailun kohde, koska opettaja on saavuttamaton kohde eli täten turvallinen. Ikäero sekä opettajan valta-asema oppilaaseen takaavat sen, että suhdetta ei voi syntyä.
Viestistäsi ei käy ilmi, miksi tai millaisissa tilanteissa opettaja käy suihkussa kanssanne. Liikuntatuntien, esim. uinnin yhteydessä? Esimerkiksi uimahallissa tuntuu luonnolliselta, että myös opettajan tulee voida peseytyä. Mikäli tilanne tuntuu sinusta erikoiselta, olen melko varma, että se tuntuu siltä myös opettajasta: kehorauha on tärkeä meille kaikille. Ei varmasti ole helppoa käydä suihkussa, mikäli on tunne siitä, että on tarkkailtavana.
Myös opettajilla, kauniilla ja hyvin pukeutuvillakin naisopettajilla tulisi olla oikeus omaan kehoonsa, sen rauhaan sekä seksualisoimatta jättämiseen. On ymmärrettävää, että tytöt saattavat alitajuisesti vertailla itseään ja kehittyviä vartaloitaan toisten omiin. Se ei kuitenkaan ole järkevää eikä lisää arvostusta omaa kehoa kohtaan. On surullista, että toisten ihmisten kauneus saattaa herättää meissä kanssaihmisissä kateutta. Voisimmeko suhtautua niin, että toisten onnistumiset, kauneus, älykkyys tai muu ihailemamme asia ei ole meiltä pois? Kateus on nimittäin raskas ja ikävä tunne kantaa.
Kateus on kuitenkin tunne, jolla voi olla meille opetettavaa; mitä kateus meille yrittää kertoa? Useimmiten kateus kertoo meille itsestämme. Kadehdimme asioita, joita toivoisimme itsellämme olevan. Kateuden ansiosta meille itsellemme voi kirkastua, mitä itse haluamme ja voimme alkaa toimia sen suuntaisesti. Mikäli kateus kuitenkin kohdistuu ulkonäköön, on kateus hivenen turha tunne. Me emme voi muuttua toisen vartaloksi tai kasvoiksi. Voimme toki tehdä asioita vartalomme tai kasvojemme hyväksi: juoda vettä, liikkua ja nukkua hyvin jne. Mutta parempi on omaksua armollisuutta itseämme kohtaan ja oppia rakastamaan itse itseämme. Itsearvostuksen kautta opimme hyväksymään myös muut paremmin, emmekä löydä kadehtimiselle sijaa.
Näin ollen en näe syytä, miksi opettaja ei voisi käydä suihkussa kanssanne. Mikäli kuitenkin opettaja tekee jotakin sopimatonta, ylittää rajoja tai selkeästi tekee muuta kuin käyttää alusvaatteita ja käy suihkussa nuorena ihmisenä, asia on luonnollisesti toinen.
Hyvää pääsiäistä,
terkuin Stinke