Ympärileikkaus ja masturbointi
23.06.2024
Tällä palstalla on useiden nuorten miesten huolen aiheena ollut se, voivatko he enää masturboida ympärileikkauksen jälkeen ja vastauksista päätellen huolen aihe ei ole turha, ainakaan jos esinahka poistetaan kokonaan. Minä taas haluaisin lopettaa masturboinnin, olen kyllästynyt siihen ja ainakin haluaisin vähentää ja keskittyä enemmän parisuhteeseen. Minulla on aika varattuna ympärileikkaukseen pitkän ja vähän ahtaan esinahan takia. Kysyisin nyt asiantuntijalta, onko jokin leikkausmalli, joka eniten vaikeuttaa masturbointia, esim. tiukka leikkaus, frenulum kokonaan pois ja leikkausarpi terskan juureen, vai jokin muu malli.
Tämä ei ole tyttöystäväni vaatimus tai painostus vaikka toki haluaa sitä. Päätös on minun ja lääkärin, tosin en tiedä minkä mallin hän haluaa tehdä ja voinko siihen vaikuttaa. Tarkastuksessa hän vain sanoi, että hänen mielestä esinahka täytyy poistaa. Kale
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
05.07.2024
Hei  ja kiitos kysymyksestäsi!
(Lääkärimme Heidi Jussila on lukenut vastaukseni läpi ja todennut tiedot oikeellisiksi.)
Kehotan sinua kääntymään pikaisesti sen lääkärin puoleen, joka totesi tarpeen esinahkasi poistamiseksi. Ota siis yhteys lääkärikontaktiisi ja keskustele hänen kanssaan asiasta. Sinun voisi olla hyvä kirjata kaikki leikkaukseen liittyvät mielessäsi pyörivät asiat paperille hyvissä ajoin ennen lääkärin tapaamista ja leikkausta. Näin voit varmistua, että vastaanotolla muistat mahdollisesta jännityksestäsi huolimatta kysyä vastauksia kaikkiin mieltäsi askarruttaviin asioihin tämän asian tiimoilta.
Mikäli lääkäri on todennut tarpeen esinahan poistamiseksi, uskon että se on sinulle hyväksi. Mikäli ahdas esinahka aiheuttaa sinulle oireita tai vaikeuksia hygienian hoidossa, tuo leikkaus sinulle toivottavasti apua ja elämänlaadun paranemista tietyiltä osin. Olettaen, että olet tavoitteellisesti venyttänyt esinahkaa taaksepäin joka päivä n. vuoden ajan? Tämä on yleensä ensimmäinen ohje nuorille miehille, joiden esinahka tuntuu ahtaalta. Muistathan kuitenkin myös, että esinahan leikkaus ei ole ns. pakollinen leikkaus lääketieteellisesti, joten päätös on yksinomaan sinun.
Voit varmasti esittää toiveitasi lääkärille leikkausmallista, joita on tietoni mukaan useampia; ympärileikkaus ei ole ainoa vaihtoehto, joskin mahdollinen. Jos nimenomaisesti esinahan ahtaus vaivaa, voidaan sitä väljentää niin kutsutulla säästävällä leikkauksella, jolloin esinahkaa väljennetään avaamalla kireät kohdat pituussuunnassa. Sulkeminen puolestaan tehdään poikkisuunnassa. Joskus pelkkä frenulumin leikkaaminen auttaa.
Ts. Mikäli esinahka kiristää todella paljon, saattaa leikkaava lääkäri ehdottaa ns. dorsaalisen halkaisun tekniikaa, jossa ihoa leikataan pois kärjestä. Tällöin terskan juureen tulee liitoskohta eli arpi. Niin kutsuttua hiha-tekniikkaa voidaan harkita silloin, jos esinahka ei ole niin ahdas. Tällöin viiltoja tehdään kaksi; toinen terskan alle ja toinen n. muutaman sentin päähän.  Viiltojen välinen esinahkarepale leikataan pois, ja reunat liitetään yhteen. Tällöin liitoskohta tulee jälleen lähelle terskan tyveä. Viimeiseksi mainittu tekniikka ei aiheuta terskalle samanlaista vaurioitumisen vaaraa kuin ensimmäinen, ja siksi sitä suositellaan ensisijaisesti. Suomessa voit kuitenkin luottaa vahvasti lääkäreihin ja heidän näkemykseensä mikä juuri sinun tilanteessasi olisi paras ja ennen kaikkea toimivin vaihtoehto. Mahdollisista arvista ei kannata kuitenkaan murehtia. Ne ovat pieniä ja kaikki penikset ovat muutoinkin yksilöllisiä.
Tekstistäsi minulle jäi epäilys, että halukkuutesi leikkauttaa esinahkasi liittyisi enemmänkin seksuaalisiin motiiveihin kuin ahtauden aiheuttamiin vaivoihin? Ts. haluaisit leikkauttaa esinahkasi vähentääksesi masturbaatiota ja panostaaksesi parisuhteeseen? En millään muotoa halua arvostella motiivejasi tai vaikuttaa leikkauspäätökseesi. Haluan kuitenkin muistuttaa, että masturbaation vähentämiseksi ja parisuhteeseen panostamiseksi on paljon muutakin tehtävissä kuin leikkaus. Mikäli koet masturbointisi häiritsevän arkielämääsi tai parisuhdettasi, voit lähettää meille erikseen asiasta kysymyksen ja vastaan siihen mielelläni.
Ympärileikkaus ei tarkoita automaattisesti seksuaalisen halukkuuden vähentymistä! Itse asiassa uskoisin, että esinahan poistaminen tai sen ahtauden korjaaminen tilanteessa, jossa esinahasta on ollut harmia, voi jopa lisätä seksuaalista halukkuutta. Toisaalta on myös tiedossa, että joillakin miehillä seksuaalinen mielenkiinto ja tuntoherkkyys etenkin terskassa voivat vähentyä. Masturbaatio voi vaikeutua, mutta ei muutu mahdottomaksi. Myös hyvin useat ympärileikatut miehet masturboivat ja nauttivat seksielämästä. Ympärileikkaus ei siis tarkoita sitä, että seksuaalisuus poistuu ihmisestä. Masturbaation tavat voivat vain muuttua totutusta ja liukuvoiteiden käyttö lisääntyä. Lisäksi on muistutettava, että seksuaalinen halu syntyy kuitenkin aivoissa. Voi olla, että tuntopuutoksistakin huolimatta voi ihmisellä olla tarve masturboida! Tällöin on hoidettava syytä, joka ei välttämättä sijaitse siellä, missä ns. vaiva ilmenee, eli tässä tapauksessa peniksessä. Molemmista siis on esitettyjä väitteitä: sekä seksuaalisen halun lisääntymisestä että sen vähentymisestä. Mikäli siis haaveilet esinahan poiston toimivan masturbaation vähentämiseksi, voikin käydä toisin!
Edellä mainitsemani asiat liittyvät tekstisi parisuhde,- ja masturbointiosioihin, ei ahtaan esinahan aiheuttamiin ongelmiin. Esinahan korjaaminen voi vaikuttaa suuresti elämänlaatuun, itsetuntoon ja minäkuvaan. Toivon, että otat joko yhteyttä leikkaavaan lääkäriisi.
Toivon sinulle hyvää kesää, olkoon tämä kesä sinun kohdallasi hyvää aikaa parisuhteeseen panostamisessa!
Terkuin Stinke