Apua!
09.10.2016
Moi! Tää on vähän noloa, mutta siis mietin että miten kertoa tyttöystävälle ettei ole vielä valmis seksiin? Olen siis 13v enkä ole kehittynyt vielä tarpeeksi. D: Pulassa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
17.10.2016
Hei!
Olet rohkea, kun uskalsit kysyä asiaa! Et ole yksin pohdintasi kanssa, vaan moni kohtaa nuorena ja seurustelusuhteiden alkaessa vastaavanlaista pohdintaa. Viestistäsi ei selviä se, onko seksi tullut teille jo parisuhteessa puheeksi – on nimittäin mahdollista, ettei se ole ajankohtaista vielä tyttöystävällesikään!
Monella murrosikä on vielä kesken tai vasta alkamassa 13vuotiaana – ja on täysin normaalia, vaikka murrosiän alku siitä vielä viivästyisi tovin. Murrosiän muutokset vaativat sen lisäksi myös aikaa, eikä valmista tule kuukaudessa tai parissa – monet muutokset vievät vuodesta muutamaankin aikaa! Tarkempaa tietoa murrosiästä ja sen kehitysvaiheista löydät Väestöliiton Nuoret –sivun osiosta ”Murrosikä”: http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/pojan-keho/
Murrosiän lisäksi valmius seksiin riippuu myös henkisestä puolesta; vaikka olisikin vartaloltaan jo kypsä ja ”valmis”, niin se ei tarkoita että seksiä olisi aika harrastaa. Olet vielä nuori, eikä sinulla ole mikään kiire seksiä harrastamaan. Esimerkiksi mainittakoon, että 9. luokkalaisista pojista vain yksi neljästä on ollut yhdynnässä – eli huomattava vähemmistö. Aiheesta lisää löytyy MLL:n nuorille suunnatun nettisivun kautta: http://www.mll.fi/nuortennetti/ihmissuhteet/seurustelu/valmis_seksiin/
Sitten tämän pitkän alustuksen jälkeen itse kysymykseesi! Eli seurustelusuhteessa tärkeintä on molemmin puolinen luottamus, jonka pohjalta aihe pitäisi olla mahdollista ottaa rohkeasti esille! Jos sinulle tuntuu kiusalliselta selittää syitä siihen, miksi et ole valmis niin sinun ei pidä niitä kertoa. Seksiin ja seksuaaliseen kanssakäymiseen saa aina sanoa ”ei” myös ilman perusteluja. Voit esimerkiksi ilmaista tyttöystävällesi, että ”haluat ensin tutustua kaikessa rauhassa” tai ”se ei ole vielä ajankohtaista elämässäni”. Älä anna tyttöystäväsi tai kenenkään painostaa itseäsi seksiin liian aikaisin. Se, ettei seurustelusuhteessa harrasta seksiä ei ole huonoa seurustelua tai vähemmän arvokas suhde!
Ole yhtä rohkea tyttöystävällesi puhuessa kuin nyt olit! Tsemppiä ja hyvää syksyä!
Terveisin Jenni Hyvinkään Nuorisopalveluilta
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.